زیست - زمین
دراین ربلاگ مطالب زیست شناسی وزمین شناسی ارائه می شود
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

دستگاه تنفس در پرندگان در اساس با دستگاه تنفس سایر مهره داران متفاوت است این تفاوتها عبارتند از :

  الف – کیسه های هوادار

 ویژگی منحصر به فرد پرندگان این است که علاوه بر ششها دارای 9 کیسه هوادار که با ششها و با یکدیگر ارتباط دارند و انشعابات باریکی از آنها به استخوانهای بدن می رود می باشد . این کیسه ها به دو گروه کیسه های هوایی جلویی ( پیشین ) و کیسه های هوادار عقبی ( پسین ) تقسیم می شوندکیسه های هوادار با انقباض ماهیچه ها جمع و با انبساط آن ها باز می شوند.این عمل ، تهویه ی کامل در شش ها و در نتیجه جذب اکسیژن کافی را سبب می شود.کیسه های هوادار با وارد کردن هوای خنک به درون بدن به سرعت با افزایش دمای درونی مقابله می کنند.پرندگان غدد عرق ندارند ، زیرا عرق مانع کار پرها می شود و وزن بدن را افزایش می دهد.طبق تخمین یکی از دانشمندان سه چهارم هوایی که وارد کیسه ها می شود برای خنک کردن بدن است.

پس می توان گفت که این کیسه ها و انشعابات آنها علاوه بر آنکه جزئی از ساختار دستگاه تنفس پرندگان هستند وقتی از هوا پر می شوند سبب سبک شدن  و خنک شدن پرنده در حین پرواز می شود  .

 نام  ، شکل و تعداد کیسه های هوایی از عقب به جلو عبارتند از :کیسه هوادار شکمی دو تا ، کیسه هوادار پایینی سینه دوتا ، کیسه هوادار بالایی سینه دو تا ، کیسه هوایی استخوان بال ها یکی ، کیسه هوادار گردنی دوتا

 ب – ساختار متفاوت ششها

پرندگان نیز دارای نای و نایژه هستند اما در پرندگان بر خلاف سایر مهره داران که انشعابات نایژه ها در درون ششها درختی می باشد درخت وار نمی باشد  و از یک سری لوله هایی تشکیل شده که انشعابات آنها موازی یکدیگرند در این جانوران نایژکهای بسیار کوچک به کیسه های هوایی ختم نمی شوند بلکه به  لوله باریک بن بستی به نام نایژکهای موئین (parabronchi ) ختم می شوند که هوا می تواند از درون آنها به طور پیوسته حرکت نموده و جریان یک طرفه ای داشته باشد . در هنگام دم حدود 75 در صد هوای دمی بدون آنکه وارد ششها شود وارد کیسه های هوایی عقبی می شود و 25 در صد دیگر وارد ششها می شود  در طی بازدم این هوای پر اکسیژن از کیسه های هوایی عقبی وارد ششها می شود بنابر این در طی یک دم وباز دم هوای اکسیژن دار در ششهای پرنده وجود دارد .

 ج‌-  جر یان یک طرفه هوا

جریان هوا در شش پرندگان یک طرفه واز عقب به طرف جلو می باشد باید توجه داشت که برای آن که هوا مسیر خود را در دستگاه تنفس پرنده به طور کامل طی کند به دو تنفس نیاز است . در تنفس اول هنگام دم هوا وارد کیسه های هوایی عقبی می رود و در بازدم از این کیسه ها به ششها وارد می شود ودر تنفس دوم هنگام دم هوا از ششها به کیسه های هوایی جلویی فرستاده می شود و طی بازدم هوا از کیسه های هوایی جلویی به نای و ازآنجا به بیرون فرستاده می شود. پس همیشه هوای تازه در اختیار سطوح تنفسی قرار می گیرد .

نوشته شده در تاريخ شنبه 30 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

هوگو‌دوری ، اولین کسی بود که بدون آگاهی از تجربیات مندل، جهش را کشف کرد و نام  علمی " موتان" یعنی جهش یافته را روی آن ها نهاد. هوگودوری ، مشاهده کرد که برخی از گیاهان گل مغربی نسبت به سایرین، بزرگتر و درشت‌تر هستند. این کشف باعث شد سه پژوهش زیر درباره آن‌ها انجام شود :

 

1- گیاهان جدید (درشت) را با گیاهان قدیمی ( عادی) آمیزش دادند. تخم تشکیل شد ، رشد کرد و اسپوروفیت های جدید را بوجود آورد. اما این اسپوروفیت ها هیچ‌گاه نتوانستند هاگ، گامتوفیت (دانه گرده  و کیسه رویانی ) و گامت ( آنتروزوئید و تخمزا ) بسازند! چون توانایی میوز نداشتند و همگی تریپلوئید بودند. به این ترتیب ، گیاهان تریپلوئید را می توان دورگه های زیستا اما نازا دانست که به دلیل سد پس زیگوتی توانایی تولید مثل ندارند.

  2- برای کشف علت عدم توانایی تولید گامت در گیاهان جدید ، بررسی میکروسکوپی انجام شد. متوجه شدند که گیاهان جدید ( درشت) بر خلاف گیاهان قدیمی (عادی) ، به جای 2 سری کروموزوم دارای 4 سری کروموزوم در اسپوروفیت خود هستند. به این ترتیب علت نازایی فرزند حاصل از آمیزش این دو نیز مشخص شد!

گامت گیاه جدید ( درشت ) 2سری و گامت گیاه قدیمی (عادی) 1 سری کروموزم داشت. تخم حاصل دارای  ۳=۲+۱سری کروموزم بود و چنین تخمی توانایی میوز ندارد و نازاست .

  توجه کنید، که چون گیاهان جدید ( درشت ) توانایی تولید فرزندان زیستا و زایا با گیاهان قدیمی (عادی) را ندارند، با آن ها در یک گونه قرار نمی‌گیرند. ولی آیا می‌توان گیاهان جدید تترا‌پلوئید را ، گونه جدید دانست ؟

برای پاسخ به این سوال کافیست گیاهان جدید را با هم آمیزش دهیم و ببینیم می‌توانند زاده‌های زیستا و زایا تولید کنند؟

  3- حاصل میوز در گیاهان تتراپلوئید جدید، تولید هاگ های دیپلوئید است که از آن ها در بخش نر و ماده به ترتیب گامتوفیت نر (دانه گرده) و گامتوفیت ماده ( کیسه رویانی) تولید می شود که همگی دیپلوئید هستند. در ضمن تمام سلول‌های داخل آن ها ( رویش و زایشی در دانه گرده + هر هشت هسته داخل کیسه رویانی) دیپلوئید هستند و دو سری کروموزوم دارند.

گامتوفیت ماده ، تخمزا می سازد و گامتوفیت نر، پس از گرده افشانی و تولید آنتروزوئید دیپلوئید ، با تخمزا تولید زیگوت تترا‌پلوئید می‌کند که هم زیستا و هم زایاست !

نتیجه: میتوان گیاهان درشت جدید را که در اثر یک جهش کروموزومی به این شکل در آمده اند را حاصل گونه زایی هم میهنی اتوپلوئیدی دانست .

  تذکر1:

توجه کنید که در گل مغربی آقای هوگودوری ، ابتدا خطای میوزی رخ داده و سپس خودباروری انجام شده تا گونه جدید ایجاد شود ولی در تولید گندم زراعی امروزی، ابتدا دگر باروری صورت می گیرد و سپس خطای میتوزی باعث از میان رفتن سد پس زیگوتی نازایی دورگه می شود .

بطور خلاصه می‌توان گفت :

یک مرحله خطای میوزی + یک مرحله خودلقاحی ------- گل مغربی جدید (4n)

دو مرحله دگرلقاحی + دو مرحله خطای میتوزی ------- گندم زراعی امروزی ( 6n)

 تذکر 2:

 نام علمی گل مغربی "اوئنوترا لامارکیانا" است. که بخش اول " اوئنوترا " نام سرده (جنس) و بخش دوم "لامارکیانا" نام گونه (نوع) است. گونه این جاندار با احترام به دانشمند علم زیست شناسی یعنی لامارک، نام گذاری شده است.

توجه کنید که گل مغربی، یک گیاه گلدار (نهاندانه) است بنابراین تمام ویژگی های مشترک نهاندانه گان را دارد مانند :

1- دارای گل، میوه و دانه است

2- گامتوفیت میکروسکوپی دارد ( دانه گرده دو سلولی و کیسه رویانی 7 سلولی )

3- دارای لقاح مضاعف است ( تولید تخم اصلی و تخم ضمیمه = دو تخم در هر کیسه رویانی )

4- تخمک دارای دو پوسته است

5- از گیاهان C3 ( مثل اکثر گیاهان) است .

6- دارای سلول همراه آوند آبکش و عناصر آوندی ( درشت تر و گشادتر از تراکئید ها) است.

7- فاقد آرکگن و آنتریدی است.

8- در گل دارای پرچم ( میله و بساک) و اندام مادگی برچه ای ( کلاله / خامه / تخمدان ) است.

نوشته شده در تاريخ شنبه 30 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

مراحل فاگوسيتوز عبارتند از:

1-  در بسياري از موارد براي بلعيدن ميكروب، تماس به تنهايي كافي نيست؛ بلكه عواملي مانند آنتي بادي يا برخي از پروتئين هاي مكمل لازم است تا فاگوسيت را محكم به ميكروب بچسبانند و فاگوسيتوز را افزايش دهند  هر ماده اي كه سبب بروز چنين حالتي شود . اپسونين نام دارد . اپسونين يك واژه‌ي يوناني و به معناي آماده سازي براي خوردن است.

2-  در مرحله‌ي بعدي كه بلع نام دارد، فاگوسيت ميكروب را با پاهاي كاذب احاطه مي كند . در اين حالت ، وزيكولي به نام فاگوزوم تشكيل مي شود .

3-  در اين مرحله، غشاي فاگوزوم و غشاء يكي از ليزوزوم هاي فاگوسيت ادغام شده وزيكولي به نام فاگوليزوزوم را به وجود مي آورند.

4-  در مرحله ي هضم، ميكروب ها دراثر آنزيم هاي ليزوزومي درون فاگوليزوزوم تجزيه مي شوند .در عين حال، آنزيم هاي غشاي فاگوليزوزوم ،‌تركيباتي نظير اكسيد نيتريك، پراكسيد هيدروژن و سايرمشتقات اكسيژن دار توليد مي كنند و موجب تخريب ميكروب مي شوند .

5-  پس از تجزيه‌ي ميكروب ها، مواد باقي مانده يا قابل استفاده درون سلول ريخته مي شود و مواد غير قابل هضم از سلول فاگوسيت تخليه مي گردد .

البته فاگوسيت ها تنها از راه فاگوسيتوز ميكروب ها را نمي كشند؛ بلكه ‌آنزيم هاي تجزيه كننده و ضد ميكروبي و مشتقاتي از اكسيژن را در مايع خارج سلولي مي ريزند و بدون عمل فاگوسيتوز، ميكروب ها را تجزيه مي كنند .

6- طي افزايش نفوذ پذيري رگ ها، پروتئين هاي انعقادي موجود در پلاسماي خون به مايع ميان بافتي منتقل مي شوند. اين پروتئين ها به همراه پلاكت ها، لخته هايي موضعي به وجود مي آورند و ناحيه‌ي آلوده را مهر و موم مي كنند تا ترميم بافت آسيب ديده آغاز شود و بهبودي حاصل گردد.

7- ترميم بافت آخرين مرحله ي التهاب است. در اينمرحله، بر حسب سلول هاي مختلف، ممكن است سلول هاي آسيب ديده ي بافت تكثير شوند يا تكثير نشوند. به عنوان مثال، سلول هاي كبد تكثير مي شوند اما نورون ها تكثير نمي شوند . در هر دو حالت فيبروپلاست ها( نوعي سلول بافت پيوندي) كه به ناحيه‌ي آسيب ديده مهاجرت مي كنند با سرعت تقسيم مي شوند و مقادير زيادي كلاژن ترشح مي كنند . سلول هاي رگ هاي خوني نيز تكثير مي شوند و به اين ترتيب بافت ترميم مي شود.

نوشته شده در تاريخ شنبه 30 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 تکامل همراه به معنای وقوع يک سری سازگاريهای تکاملی دو طرفه , در دو گونه متفاوت است. تکامل همراه زمانی صورت می پذيرد که يک تغيير در يک گونه , به عنوان نيروی انتخاب گر جديد , بر روی گونه ديگر عمل می کند و سازگاريهای ايجاد شده در گونه ی دوم در انتخاب افراد گونه ی اول تاثيرگذار است .

 مثال اول : تکامل همراه در پرنده ی شهد خوار با گل های اُرنيتوفيلوس

   پرنده ی شهد خوار يا مرغ مگس (Hummingbirds  ) به خانواده ای تعلق دارند که نزديک به 340 گونه را شامل می شود مرغ های  مگس , تنها پرندگانی هستند که می توانند به سمت عقب پرواز کنند . برخی از اعضاء اين خانواده (Mellisuga helenae) با دارابودن 5 سانتيمتر طول و 8/1 گرم وزن , کوچکترين پرنده های شناخته شده ی روی کره ی زمين هستند . ضربان قلب در برخی از گونه ها به  1260  بار در دقيقه می رسد و انواعی از آنها می توانند تا 80 بار در ثانيه بال بزنند به همين دليل , ميزان متابوليسم در آنها بسيار بالا بوده و به انرژی بسيار زيادی نياز دارند. اين پرندگان از شهد گل های اُرنيتوفيلوس( به معنای گل های پرنده دوست ) تغذيه می کنند البته برای تامين آمينواسيدها , ويتامين ها و مواد معدنی حشرات کوچک و عنکبوت ها را هم شکار می کنند . پرنده ی شهد خوار و گل های اُرنيتوفيلوس هر کدام سازگاريهايي کسب کرده اند که به جذب ديگری کمک می کند .

 همانطوريکه اشاره شد اين پرندگان به انرژی و شهد فراوانی نياز دارند به طوريکه در طول روز تا 5 برابر وزن خود شهد می خورند لذا سراغ گل هايي که غلظت قند در شهد آنها کمتر از 15 درصد باشد نمی روند و گل هايي را ترجيح می دهند که شهد آنها حدود 25 درصد قند دارد. اين عامل به عنوان يک نيروی انتخابگر سبب می شود شانس گرده افشانی و تکثير گل های با شهد بيشتر افزايش يابد . از طرفی پرنده ی شهدخوار از نظر حس بويايي چندان قوی نيستند. در مقابل گل هايي که توسط اين پرندگان گرده افشانی می شوند بوی زيادی توليد نمی کنند درعوض شهد زيادی را می سازند . توليد شهد زياد مشکلاتی را به دنبال دارد مثلاً حشراتی همچون مگس ها  را به سمت خود جلب می کند , يک مگس می توانند بارها وارد يک گل شده و از شهد آن استفاده کند بدون آنکه به گرده افشانی گل کمک نمايد .

    اين گل ها برای جلوگيری از اين مشکل چندين سازگاری جالب کسب کرده اند : رنگ اين گل ها قرمز يا نارنجی است حشرات برای اين رنگ ها , کوررنگ هستند و  اين رنگ ها را به صورت خاکستری يا سياه می بينند بنابراين کمتر جذب اين گل ها می شوند اما همين رنگ های قرمز و نارنجی مرغ مگس را به سمت خود جلب می کند در ضمن گل هايي که توسط حشرات گرده افشانی می شوند شهدی توليد می کنند که فراوان ترين قند موجود در آن,  گلوکز و فروکتوز است اما گل هايي که توسط اين پرندگان گرده افشانی می شوند شهدی می سازند که غلظت ساکارز در آن زياد است, ساکارز ,  قند مورد علاقه ی اين پرنده است . از طرفی اين گل ها به شکل يک شيپور يا استوانه ی عميق هستند که حشرات برای رسيدن به انتهای آن دچار مشکل می شوند ولی مرغ مگس با دارا بودن منقاری طويل به راحتی می توانند به انتهای گل دسترسی پيدا کند. در ضمن لبه های اين گل ها تقريبا صاف است بنابراين تکيه گاهی برای حشره که با استفاده از آن به تغذيه از شهد گل بپردازد, وجود ندارد .         

 مثال دوم : تکامل همراه درگياه پاسيفلورا و کرم پروانه هليکونيوس

گياه پاسيفلورا که يک گياهی گرمسيری است موادی سمی توليد می کند تا برگ هايش را در برابر خورده شدن به وسيله ی بيشتر حشرات محافظت کند ولی کرم پروانه هليکونيوس , آنزيم هايي دارد که اين سم را تجزيه  و بی اثر می کند .

   اين کرم پروانه ی مقاوم به سم , به عنوان يک نيروی انتخابگر قوی برای گياهان پاسيفلورا عمل می کنند چرا که برخی از گياهان مذکور راههای دفاعی عليه اين کرم ها پيدا نموده اند به عنوان مثال , برگ های برخی از گونه های پاسيفلورا  رسوبات قندی زردرنگی توليد می کنند که شباهت زيادی به تخم های هليکونيوس دارند پروانه های ماده تخم هايشان را روی چنين برگ هايي قرار نمی دهند چون می بينند که قبلا تعدادی تخم روی اين برگ ها قرار گرفته است با اين کار تعداد بسيار کمی از لاروهای پروانه از تخم بيرون آمده و لذا از برگ گياه تغذيه ی کمتری صورت می گيرد . از آنجاييکه پروانه اغلب رسوبات قندی زرد رنگ را با تخم های خود اشتباه می گيرد گونه های پاسيفلورايي که اين رسوبات قندی زرد رنگ را در سطح برگ های خود دارند کمتر خورده می شوند . از طرفی اين رسوبات قندی باعث جلب مورچه ها و زنبورهايي می گردد که از تخم های هليکونيوس و لارو آن تغذيه می کنند .

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

 

پارامسی 

 

پارامسی‌ها پروتوزوئرهای تک سلولی (یونی سلولار) هستند و در شاخه مژه داران و سلسله پروتیستا طبقه بندی می‌شوند. آنها در آب‌های آرام و آبگیرهای راکد زندگی می‌کنند و بخش اصلی زنجیرهٔ غذایی را تشکیل می‌دهند. آنها از پسماندهٔ جلبکها و سایر موجودات ریز تغذیه می‌کنند و خودشان توسط موجودات کوچک دیگر خورده می‌شوند. تمام اعضای شاخه مژه داران (سیلیوفورا) به وسیله برآمدگی‌های ریز مو مانندی که مژه نامیده می‌شود حرکت می‌کنند. پارامسی قادر نیست شکل بدنش را مانند آمیب تغییر دهد زیرا غشای (پوسته ی) بیرونی ضخیم و سختی به نام پلیکل دارد. پلیکل غشای سلولی را فرا می‌گیرد. پارامسی دو نوع هسته دارد. هستهٔ بزرگ ماکرونوکلئوس نامیده می‌شود و فعالیتهایی مانند تنفس، سنتز پروتئین و هضم غذا را کنترل می‌کند. هستهٔ کوچک تر میکرونوکلئوس می‌باشد و تنها در طی تولید مثل به کار گرفته می‌شود. تولید مثل در پارامسی شامل تبادل DNA بین میکرونوکلئوس است. برای انجام این امر دو پارامسی از طول به هم می چسبند و از طریق دهان سلولی به هم ملحق می‌شوند. این فرایند گشنگیری نامیده می‌شود و نوعی تولید مثل جنسی در میکروارگانیسم‌ها می‌باشد. واکوئل انقباضی در سلولهای جانوری برای بیرون راندن آب اضافی به کار می‌رود. واکئول انقباضی شکلی شبیه به ستاره دارد. پارامسی‌ها هتروتروف هستند. یعنی باید از غذا برای کسب انرژی استفاده کنند. غذا از طریق دهان سلولی وارد می‌شود و به شیار دهانی می‌رود. در انتهای شیار دهانی واکئول غذایی شکل می‌گیرد. واکئول غذایی تا زمانی که هضم شود در سیتوپلاسم باقی می ماند. ذرات غذایی تجزیه نشده از طریق سوراخ مخرجی دفع می‌شود. ناحیهٔ تو رفته و کنگره دار، جایی که غذا وارد پارامسی می‌شود شیار دهانی نام دارد. پارامسی می‌تواند به دما، غذا، اکسیژن و توکسین‌ها پاسخ دهد و همچنین مکانیسم دفاعی بسیار ساده‌ای دارد. درون پلیکل اعضای نخ مانندی به نام تریکوسیست وجود دارد. پارامسی برای گرفتار کردن شکارچی‌ها و برای بزرگتر به نظر رسیدن تریکوسیست‌ها را به بیرون پرتاب می‌کنند. همچنین می دانیم پارامسی‌ها می‌توانند رفتار اجتنابی از خود نشان دهند. مانند وقتی که یک پارامسی از کنار محرک‌های منفی و ناخوشایند دور می‌شود. دو نوع سیتوپلاسم در پارامسی وجود دارد. سیتوپلاسمی که در کناره‌ها قرار دارد صاف و کم تراکم است و اکتوپلاسم نامیده می‌شود. بقیهٔ سیتوپلاسم غلیظ تر است و اندو پلاسم نامیده می‌شود. نوعی تولید مثل جنسی در پارامسی دیده شده است. هنگامی که سلول به اندازه کافی رشد کرده و بزرگ شود تقسیم دو تایی کرده و به دو سلول جدید تبدیل می شود (توجه داشته باشید که تقسیم دوتایی تولیدمثل غیرجنسی است). اگر جاندار در شرایط سخت قرار گیرد هسته یک تقسیم میوز کرده و به دو هسته تقسیم می شود. پارامسی ای که چنین کاری کرده است با یک پارامسی مثل خود کنار هم قرار می گیرند و غشا ها به می پیوندند. سپس هسته های میوزی با هم تلفیق شده و تقسیمی صورت گرفته و ۴ سلول جدید به وجود می آیند. در چنین حالتی اگر یک صفت خوب یا بد باشد در تمام نسل بعد پخش می شود.

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

منیزیم به عنوان اتم مرکزی در ساختمان كلروفيل حضور دارد و طبيعي است كه بر اثر كمبود منيزيم ميزان كلروفيل گياه كاهش پيدا كرده و زردي (كلروز) برگها بوجود ميآيد .

 

کلروفیل در واقع پورفیرینهای منیزیم است که ساختارشان با پورفیرینهای آهن‌دار تفاوت دارد. این ساختار شامل دو بخش است: یک بخش سر که همان پورفیرین منیزیم‌دار است و یک بخش دم که از زنجیره هیدروکربنی آب‌گریز ساخته شده است. این زنجیره فیتول نیز نامیده می‌شود.

در گیاهان ، انواع مختلف کلروفیل وجود دارد که بر حسب ساختارشان به نام کلروفیلهای a ، b ، c و غیره نامگذاری شده‌اند. در گیاهان عالی معمولا دو نوع کلروفیل a و b وجود دارد که ساختار مشابهی دارند و تفاوتشان در گروه R آنهاست. اگر R یک گروه متیل (CH3) باشد، کلروفیل از نوع a و اگر عامل فرمیل        (CHO) باشد کلروفیل از نوع b است هر دو کلروفیل a و b نور مرئی را در طول موج مشخصی بین 700 - 400 نانومتر جذب می‌کنند.
 

این هم ساختار انواع مولکولهای کلروفیل:

 

 

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

بافتهاي مريستمي

بافت مريستم

(Meristem): شامل سلول هاي جنيني است كه مي تواند به سلولهاي بالغ تبديل

شود و تخصص پيدا نمايد. كه به اين پديده زيستي ، اصطلاحا تمايز (differentiation)گويند.

مريستمها يا بافتهاي مريستمي بافتهايي هستند كه سلولهاي آنها بطور فعال تقسيم ميشوند.

سلولهاي جديدي كه ساخته مي شوند معمولا كوچك بوده وساختمانهاي قوطي مانند و شش ضلعي

تشكيل مي دهند.هر كدام داراي هسته نسبتا بزرگ در وسط بوده و واكوئلهاي ريز دارند و يا فاقد

واكوئل هستند. بتدريج كه بالغ مي شوند بر حسب نقش نهايي خود شكلها و اندازه هاي متفاوتي

ايجاد مي كنند.

مريستمهاي انتهايي:

گرفته اند و با توليد سلولهاي جديد رشد طولي مي كنند. سه مريستم اوليه و همچنين برگهاي

جنيني و جوانه (پيش برگ) از هر كدام از مريستمهاي نوك ايجاد مي شوند. اين سه مريستم

عبارتند از:پروتودرم ، مريستم زمينه اي و پرو كامبيوم. بافتهايي كه از آنها ايجاد مي شود

بافتهاي اوليه ناميده مي شوند.

كامبيوم آوندي:

بجز در نوك آنها امتداد دارد. كامبيوم در گياهان چند ساله و تعدادي از گياهان علفي يك ساله

حضور دارد و مسئول بافتهايي است كه افزايش قطر گياه را بر عهده دارند.سلولهاي منفرد و

پايدار كامبيوم آوندي سلولهاي بنيادي ناميده مي شوند.

كامبيوم چوب پنبه (لايه زاينده پوست):

استوانه باريكي است كه در طول ساقه يا ريشه گياهان چوبي امتداد پيدا مي كند. مكان آن بيرون

كامبيوم آوندي است.بطوري كه در برش عرضي كامبيوم آوندي به شكل لوله اي است كه قطر آن

كمتر از كامبيوم چوب پنبه بوده و درون آن قرار دارد. عمل كامبيوم چوب پنبه توليد پوست

خارجي گياهان چوبي است. بافتهايي كه از تمايز كامبيوم آوندي و كامبيوم چوب پنبه توليد مي

شوند بافتهاي ثانويه نام دارند. و پس از آن كه بافتهاي نخستين بالغ شوند ايجاد مي شوند.

مريستم بين بافتي:

مريستم انتهايي و مريستم ديگري بنام مريستم بين بافتي ميان يقه اي مي باشند كه در مجاور

محل گرهها و در فواصلي در طول ساقه قرار مي گيرد. مريستم بين بافتي همانند مريستم انتهايي

باعث افزايش طول ساقه مي شوند.

بافتهاي غير مريستمي:

بافتهاي غير مريستمي از سلولهايي تشكيل مي شوند كه خود از مريستمها توليد شده اند.آنها بر

حسب نقش وعمل خود داراي اشكال و اندازه هاي گوناگوني هستند.بعضي از اين بافتها شامل يك

نوع سلول مي باشند در حالي كه بعضي ديگر ممكن است از 2 يا چند نوع سلول تشكيل شده با

شند.

بافتهاي ساده

پارانشيم:

گياهان عالي مشاهده مي شوند. شكل سلولهاي پارانشيمي كم و بيش كروي است ولي به مرور

كه تعداد آنها زياد شده و تحت فشار قرار مي گيرند ديواره هاي نازك آنها تحت اين شرايط شكل

هاي مختلفي را ايجاد مي نمايند. اين سلول ها داراي واكوئل هاي درشت هستند و ممكن است

داراي دانه هاي نشاسته، چربي، تانن، كريستالها و مواد ترشحي ديگري باشند.

در بين سلولهاي پارانشيمي معمولا فضاهايي وجود دارد كه در گياهان آبزي اين فضاهاي بين

سلولي گسترش بيشتري پيدا كرده بطوريكه حالت شبكه اي را به خود مي گيرند. اين نوع

بافتهاي پارانشيمي كه داراي فضاهاي هوايي زيادي هستند ، ايرانشيم(airanchyma ) نام

دارند، در حالي كه بافتهاي پارانشيمي كه محتوي تعداد زيادي كلروپلاست هستند، كلرانشيم

ناميده مي شوند. سلولهاي پارانشيم فاقد كلروپلاست، نقش ذخيره مواد را بر عهده دارند.

كلانشيم:

بمانند. اين سلولها، به واسطه ديواره ضخيم خود از سلولهاي پارانشيمي قابل تشخيص هستند.

سلولهاي كلانشيم غالبا زير اپيدرم قرار مي گيرند. آنها معمولا درازند و ديواره آنها علاوه بر

اين كه محكم است قابل ارتجاع نيز مي باشند و باعث استقامت اندامهاي در حال رشد و همچنين

اندامهاي بالغ مانند برگ و اجزاي گل مي شوند.

اسكلرانشيم:

سلولهاي بالغ اسكرانشيم مرده بوده و تنها نقش آنها نگهداري و استقامت گياه مي باشد.

سلولهاي اسكلرانشيم بر دو نوعند: اسكلريد ها و فيبر ها. اسكلريد ها ممكن است به صورت

تصادفي در هر بافتي پراكنده باشند. به عنوان مثال، بافت كمي سخت و خشن گلابي حاوي

گروههايي از اسكلريد مي باشد كه به آنها سلولهاي سنگي نيز گفته مي شود. اسكلريد ها تقريبا

ابعاد يك اندازه دارند و گاهي در محل هاي خاصي ظاهر مي شوند( مثل حاشيه برگهاي كامليا) به

جاي آنكه در بافتها پخش باشند.

فيبرها ممكن است در رابطه با بافتهاي گوناگون اندامهاي ريشه ، ساقه ، برگ و ميوه يافت

شوند. طول آنها به مراتب بيشتر از پهناي آنهاست و داراي مجراي دروني نسبتا كوچكي بنام

لومن مي باشند كه در وسط سلول قرار دارد.

بافتهاي ترشحي:

ترشحي غالبا مواد زايدي هستند كه براي گياه كاربردي ندارند، ولي بعضي از اين مواد هورمون

ها هستند كه براي فعاليتهاي گياه، حياتي مي باشند.

سلولها يا بافتهاي ترشحي در جاهاي گوناگون گياه قرار دارند. ، متداولترين بافتهاي ترشحي

عبارتند از شهد گل ها ، مواد روغني در مركبات، نعناع و بسياري از برگهاي ديگر، مواد

موسيلاژي كه در پرز هاي غده اي گياهان حشره خوار توليد مي شود، لاتكس و شيرابه كه در

اعضاي چندين خانواده نظير فرفيون يافت مي شود.

اپيدرم:

چون با محيط بيرون ارتباط مستقيم دارد، بنابراين ممكن است بر حسب تغييرات محيطي داراي

سلولهاي مختلفي باشند.اپيدرم معمولا سلولهاي كلفتي دارد و مواد چربي بنام كوتين ترشح مي

كند. كوتين لايه حفاظتي بنام كوتيكول ايجاد مي نمايد. ضخامت كوتيكول و مهمتر از آن مومي كه

بر سطح كوتيكول بوسيله روپوست ترشح مي شود ميزان خروج آب را از طريق تبخير از گياه

مشخص مي نمايد. كوتيكول همچنين مقاومت فوق العاده اي نسبت به نفوذ باكتريها و ديگر

موجودات بيماريزا دارد.

در ريشه، سلولهاي اپيدرم زوايدي بنام تارهاي كشنده( كرك هاي ريشه) ايجاد مي كنند كه در

فاصله كمي از نوك ريشه قرار مي گيرند. تارهاي كشنده سطح جذب را به اندازه قابل ملاحظه اي

افزايش مي دهند.

اپيدرم برگها داراي منافذي بنام روزنه( Stomata) مي باشد كه

در طرفين آنها دو سلول بنام سلولهاي نگهبان(Guard Cell ) قرار مي گيرد. سلولهاي نگهبان

از نظر شكل با ديگر سلولهاي اپيدرم تفاوت داشته و همچنين بواسطه داشتن كلروپلاست با

سلولهاي اپيدرمي متفاوت هستند.ازبافتهاي مركببافتهاي مركب برخلاف بافتهاي ساده بيش از

يك نوع سلول تشكيل شده اند. دو نوع از بافتهاي مركب يعني بافتهاي چوب و آبكش عهده دار

نقش انتقال آب، يونها و مواد غذايي به صورت محلول در سرتاسر گياه مي باشند. بعضي از اين

بافتها بوسيله مريستم انتهايي توليد شده، ليكن بيشتر اين بافتها در گياهان چوبي بوسيله كامبيوم

آوندي ايجاد شده كه غالبا به آنها بافتهاي هادي اطلاق مي شود.

چوب

به تمام اندام ها منتقل مي كند. چوب شامل تركيبي از سلولهاي پارانشيمي ، فيبرها، آوندهاي

چوبي تراكئيد و سلولهاي شعاعي مي باشد. آوند ها لوله هاي بلندي هستند كه از سلولهاي

انفرادي بنام عناصر آوندي ساخته مي شوند. اين سلولها در دو انتها باز بوده و گاه ايجاد انتهاي

غربالي مي كنند. تراكئيدها ي بالغ شبيه عناصر آوندي مرده هستند و در دو انتها دوكي شكل مي

باشند ولي مانند آوندها باز نيستند. تراكئيدها بر هم منطبق نبوده و ديواره آنها با سلول هاي

تراكئيد ديگر ، تشكيل روزنه مي دهند و اجازه تبادل آب به سلولهاي مجاور را مي دهند.

آبكش(Ploem ): سلولهاي زنده آبكش ، مواد غذايي مثل قندها را از طريق پلاسمادسماتا (

plasmodesmata ) به ساير سلولها و اندامهاي گياه منتقل مي نمايند. بافت آبكش از عناصر

آوند آبكش و سلولهاي همراه تشكيل شده است. آبكش از سلولهاي مادر لايه كامبيوم كه سلولهاي

چوبي را نيز توليد مي كنند بوجود مي آيد. آبكش مانند چوب داراي الياف و سلولهاي پارانشيمي

و سلولهاي شعاعي مي باشد. عناصر آوند آبكش شبيه عناصر چوبي از هر دو انتها بر هم

منطبق بوده و لوله هاي آبكش را بوجود مي آورند. ولي بر خلاف عناصر چوبي ديواره انتهايي

كاملن باز نبوده ولي در عوض پر از منفذ هاي كوچكي هستند كه از درون آنها سيتوپلاسم از

سلولي به سلول ديگر منتقل ميشود. اين مناطق منفذدار آوند آبكش ، صفحات آبكش ناميده مي

شوند. عناصر آبكش هنگام بلوغ بدون هسته مي باشند، ولي علارغم اين واقعيت سيتوپلاسم آنها

براي انتقل مواد غذايي به صورت محلول در سراسر گياه بسيار فعال است. ظاهرا سلولهاي

همراه ارتباط خيلي نزديكي با لوله هاي آبكش دارند و باعث انتقال غذا مي شوند.

(Xylem ): يكي از اجزاي مهم سيستم هدايت كننده در گياهان است و آب و مواد محلول را

سلول هاي خارجي ترين لايه اندام هاي جوان گياه اپيدرم يا روپوست ناميده مي شود؛ و

موادي را كه در پروتوپلاسم سلول توليد شده به بيرون آزاد مي كنند.تركيبات

داراي سلولهاي با ديواره ضخيم مي باشد كه معمولا با ليگنين آغشته شده اند.

مانندسلولهاي پارانشيم داراي پروتوپلاسم زنده بوده و مي توانند براي مدت زيادي

سلولهاي پارانشيمي فراوانترين انواع سلولها هستند و تقريبا در بيشتر بخشهاي

گياهان علفي هيچ كدام از كامبيومهاي آوندي و چوب پنبه را ندارندولي داراي

كامبيوم چوب پنبه مانند كامبيوم آوندي به صورت

كامبيوم آوندي به صورت استوانه اي نازك و گاه منشعب در طول ساقه يا ريشه

مريستمهاي انتهايي(نوك)در راس و يا نزديك به راس ساقه و ريشه قرار

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

چرخه زندگی کلامیدوموناس(جلبک سبز تک سلولی):
 - تولید مثل غیر جنسی با تقسیم میتوز است که 2-8 سلول هاپلوئید(زئوسپور) تشکیل شده و در یک پوشش ژله ای قرار می گیرند. پس از رسیدن هاگها دیواره پاره شده و آزاد میشوند.
 - کلامیدوموناس در شرایط نامساعد مثلا تجمع مواد زاید درمحیط بصورت جنسی تولید مثل میکند. ابتدا سلول هاپلوئید با انجام میتوز گامت تولید می کند . گامت ها با انجام لقاح زیگوسپور را تشکیل میدهند. زیگوسپور با تحمل شرایط نامساعد ، در شرایط مساعد با تقسیم میوز سلولهای هاپلوئید تولید میکند. این سلول ها با پاره شدن دیواره ی زیگوسپور آزاد می شوند.
 - در کلامیدوموناس زئوسپور ها ، گامت ها و سلول بالغ هاپلوئید و هر کدام دارای دو تاژک و فتوسنتز کننده هستند . تنها سلول دیپلوئید زیگوسپور است که در حکم زیگوت می باشد. بنابراین چرخه ی جنسی از نوع هاپلوئیدی است .

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

اسپیروژیر

 

یکی از جلبک های پر سلولی سبز اسپیروژیر است که ساختمانی رشته ای دارد و در آبهای شیرین مانند آب برکه ها، استخرها یا جویبار ها زیست می کند. هر رشته از این جلبک از سلولهای زیادی که مانند زنجیر به دنبال هم قرار گرفته اند، تشكيل می شود. این جلبک را به خاطر کلروپلاست فنر مانند آن اسپیروژیر نامیده اند .
جلبک اسپیروژیر در شرایط مساعد از راه طویل شدن و قطعه قطعه شدن ریسه تولید مثل می کند. در عین حال این جلبک در شرایط نامساعد به طریق جنسی هم تولید مثل می کند.


از انواع جلبکهای سبز ریسه‌ای است که در طبیعت به فراوانی وجود دارد و شناسایی آن به علت داشتن کلروپلاست مارپیچی به آسانی صورت می‌گیرد. نوع تولید مثل جنسی آن از نوع الحاقی یا همیوغی است از ویژگیهای مهم این جلبک نداشتن یاخته‌های متحرک ، اعم از زئوسپور و گامت است.
این گیاه سردستة آلگ های سبز است که جزو ریسه دارانند. به صورت نوارهای باریک تا 15 سانتیمتری در جوی های آب دیده می شود. ریسه هایش به علت داشتن ماده کلروفیل سبز رنگند.

برخی ویژگی های اسپیروژیر
1. ساختار ریسه ساده است و از یاخته‌های استوانه‌ای‌شکل و دراز که به‌دنبال هم قرار گرفته‌اند تشکیل شده است.
2. کلروپلاست آن مارپیچی‌شکل است و در آن چند پیرنوئید دیده می‌شود.
3. ریسه جلبک بسیار لغزنده و لزج است که  به ‌علت ترشح مواد لزجی است که به ‌وسیلة دیواره‌های یاخته‌ای در اطراف ریسه ترشح می‌شود.
4. هیچ نوع یاخته متحرکی از قبیل زئوسپور یا گامت تولید نمی‌کند.
5. رشد معمولی ریسه از طریق تقسیم میتوزی یاخته‌ها صورت می‌گیرد.
6. تولیدمثل جنسی آن به روش خاصی به نام الحاق (کانجوگاسیون) صورت می‌گیرد.


تولید مثل غیر جنسی:
در تولید مثل غیر جنسی جاندار به مرحله ای از رشد خود كه می رسد می تواند تكثیر شود و افراد جدیدی را به وجود آورد. بسیاری از جانداران ساده كه ساختمان بدنی ساده ای دارند و برخی گیاهان به این روش زیاد می شوند مانند: باكتریها، تك سلولی ها، برخی گیاهان و جانداران.

در روش تولید مثل غیر جنسی همه ی جانداران تكثیر یافته یك گونه و كاملا مانند هم بوده و خصوصیات ساختمانی و حیاتی یكسانی دارند. در این جانداران اگر شرایط محیطی تغییر كند و این شرایط برای جاندار مضر باشد همه ی نسل آنها از بین می رود.

چرخه زندگی اسپیروژیر(جلبک سبز کلنی سلولی):
چرخه زندگی اسپیروژیر در روش تولید مثل جنسی از نوع چرخه

ها پلوئیدی می باشد و اسپیروژیر بالغ ها پلوئید می باشد . کلروپلاست اسپیروژیر فنر مانند می باشد . (نواری شکل )
- در برکه ها و آبهای شیرین یافت می شود.
- سلول ها در امتداد هم قرار گرفته و از انتها به هم چسبیده اند و بصورت ریسه های درازی درآمده اند. هر سلول دارای کلروپلاست فنر  مانند است که اطراف آن دانه های پیرنوئید(از پروتئین و نشاسته) وجود دارد.
- تولید مثل غیر جنسی به روش قطعه قطعه شدن ریسه و طویل شدن هر قطعه انجام میگیرد.
- تولید مثل جنسی در ابتدای فصل نامساعد(تابستان و زمستان) به روش هم جوشی صورت میگیرد؛ به این صورت که دو رشته مجاور هم قرار میگیرند ، بین دوسلول مجاور در برخی قسمت ها پلی رابط پدید می آید و محتوای یک سلول به دیگری می رود و با آن مخلوط میشود
. تخم حاصل دارای پوسته ای ضخیم است و می تواند شرایط نامساعد را تحمل کند . در شرایط مساعد با انجام میوز ابتدا چهار هسته تشکیل می شود که سه تا حذف شده و یکی باقی مانده و تبدیل به رشته ی جدید هاپلوئیدی میشود. پس چرخه زندگی از نوع هاپلوئیدی است.
- اسپیروژیر گامت متحرک ندارد.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

 

جاناتان نام لاک‌‏پشتی ست۱۸۰ ساله در جزیره سینت هلینا  که متعلق به بریتانیا می باشد. این لاک‌پشت زاده ۱۸۳۲ می باشد که در سال ۱۸۸۲ در سن ۵۰ سالگی از جزیره سیشل به عنوان هدیه همراه با ۳ لاک‌پشت دیگر به جزیره سینت هلینا آورده شد.

 

 

کلونی‌های گیاهان دریایی ممکن است از گروه موجودات زنده کهن غول‌ پیکر با قابلیت گستردگی تا حدود ۱۶ کیلومتر تشکیل شده باشند که از سن بیش از ده‌ها هزار سال برخوردارند.گیاه مورد نظر Posidonia oceanica نام دارد که از طریق گل دادن یا تولید کلون هایی از خود تکثیر می‌شود. این امر می‌تواند به ظهور موجوداتی منجر شود که بسیار بزرگ و کهن هستند.

درخت بلوط قديمي «جوروپا»  با 13 هزار سال عمر پيرترين جاندار زنده دنيا به شمار مي رود. اين درخت که از پايان عصر يخبندان مدت 13 هزار سال در روي تپه اي واقع در کاليفرنيا زندگي می کند. پيش از اين رکورد قديمي ترين درخت دنيا متعلق به يک صنوبر سرخ بود که با قدمت 8 هزار سال در بخش غربي سوئد زندگي مي کند. اين درخت را «ليف کولمن» از دانشگاه اومئا در آوريل 2008 کشف کرد. از ديگر درختان قديمي دنيا مي توان درختي که در لاس وگاس زندگي مي کند اشاره کرد که قدمتي 5 هزار ساله دارد. همچنين درخت سروي که 4 هزار سال دارد و در ايران زندگي مي کند ، درخت مشابه ديگري که 3 هزار و 600 سال دارد و در شيلي است و درخت 3 هزار ساله ديگري که در ايتاليا زندگي مي کند رتبه هاي بعدي را در کسب عنوان قديمي ترين جانداران روي زمين کسب کرده اند.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

تست ازفصل6زیست شناسی  پیش دانشگاهی

 

1-كدام يك در تعيين اندازه جمعيت نقش مستقيم ندارد؟   

     الف- تولد      ب- مهاجرت   ج.جهش   د.مرگ

     2- كدام يك جزء جمعيت هاي فرصت طلب نمي باشد؟   

   الف- پشه       ب- مورچه بالدار   ج.قورباغه    د.مگس

      3- آهنگ رشد طبيعي يك جمعيت 200 تايي گوسفند ، برابر با 0.1 در سال است.

جمعيت اين گله پس از دوسال با آهنگ رشد ثابت چقدر خواهد شد؟

الف- 240            ب- 136        ج.242     د.168

        4- در يك جمعيت 200 گوسفندي در طول يك سال ، 4مرگ و 8تولد، رخ داده است .

 آهنگ افزايش ذاتي طبيعي اين جمعيت چقدر است؟     

    الف-0.04      ب.0.02      ج.0.01-        د.0.02-

 5- آهنگ رشد طبيعي جمعيت به ما امكان محاسبه و پيش بيني كدام يك

 از ويژگي هاي يك جمعيت را مي دهد؟

الف.تراکم    ب.اندازه      ج.پراکنش    د.هرسه

6- وقوع كدام يك از آهنگ هاي رشد طبيعي در يك جمعيت نسبتاً كوچك بر احتمال

 آميزش ميان خويشاوندان مي افزايد؟

الف.   0.1-     ب.صفر     ج.0.1     د.0.11

7- اثر انتخاب طبيعي بر جمعيت هاي تعادلي ………. و بر جمعيت هاي

 فرصت طلب……….مي باشد.

الف- تصادفي-تصادفي                  ب-تصادفي-غير تصادفي                      

ج.غیرتصادفی-تصادفی               د-غير تصادفي-غير تصادفي

 8-تنها وسيله دفاعي جمعيت هاي فرصت طلب در برابر تغييرات شديد و

 غير قابل پيش بيني محيط چيست؟

    الف- توليد زاده هاي سازگارتر           ب- ذخيره كردن غذا        

ج.تولیدمثل بیشتر                                          د.همه موارد

 9- نوتركيبي به عنوان عملي در ايجاد تنوع ژنتيكي ، در كدام جمعيت ها عاملي

 در ايجاد سازگاري در افراد محسوب نمي شود؟

الف.مگس    ب- عقاب         ج- مار             د- لامپري

 10- نوع تكامل همراه در رابطه كدام دو گونه زير با بقيه متفاوت است؟

   الف- عنكبوت و مگس                        ب- موش و گربه       

ج.کرم قلابداروگوسفند             د- مار و قورباغه

 11- كدام يك توان بقاي جمعيت را افزايش مي دهد؟

الف- خود لقاحي       ب-  اندازه كم        ج.جهش    د.رانش

 12- تكامل همراه بين كدام دو جاندار وجود ندارد؟

الف.وال واسب   ب- ريزوبيوم و لوبيا        ج- سگ و گربه     د- ببر و گوزن

 13- در چه صورتي اندازه جمعيت در واحد زمان كاهش مي يابد

  الف- B>D          ب-D> r            ج-  B=D          د.B-D<0

 14-رابطه گل شب  بو ونوزاد پروانه كلم چگونه است؟

الف.صیادی       ب- همياري          ج- همسفرگي         د- رابطه اي ندارند

  15- احتمال كدام يك در جمعيت هاي كوچك بيشتر است

 الف-  سازش    ب- همگرايي        ج- جهش         د.نوترکیبی

 16- در كدام حالت در جمعيت رقابت كمتري وجود دارد؟

الف- N=K     ب- N>K     ج.K>N     د. در هر سه حالت رقابت در شديدترين حالت ممكن است.

  17- كدام شاخص جمعيت مستقل از افراد است؟

الف- اندازه          ب- تراكم          ج- پراكنش            د.هیچکدام

 18- مهمترين جنبه مقايسه جمعيت هاي فرصت طلب و تعادلي كدام است؟

    الف- نوع اثري است كه محيط بر آنها دارد.          

    ب- نوع اثري است كه بر محيط دارند.

    ج.نوع اثری است که انتخاب طبیعی برآنهادارد.

     د- نوع رابطه جانداران با همديگر است.

 

9 1 - كداميك از ويژگي هاي جمعيت فرصت طلب نمي باشد ؟

        الف.دارای رقابت شدید                        ب- رشد و نمو سريع

       ج- مرگ و مير تصادفي                        د- جثه ي كوچك

 

20- كداميك از ويژگي هاي جمعيت تعادلي است?  

   الف- زاد آوري سريع                          ب.عمرنسبتا"طولانی

   ج- داشتن زاده ي زياد                        د-  مرگ و مير مستقل از تراكم

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

 تولید مثل در گیاهان گل دار

گل اندام تولید مثلی در گیاهان نهاندانه است .

یک گل کامل از چهار حلقه تشکیل شده است که عبارتند از:

 کاسبرگ ، گلبرگ، پرچم ومادگی .

گل اندام تولید مثلی درنهاندانگان

پرچم اندام تولید مثل نر است وشامل دو بخش میله وبساک می باشد .مادگی اندام تولید مثل ماده است. واحد سازنده مادگی ،برچه نام دارد. هر برچه شامل کلاله ، خامه وتخمدان است . در هر بساک رسیده چهار کیسه گرده تشکیل می شود .

ساختمان بساک پرچم

 درون کیسه های گرده سلول های مادر میکروسپور دیپلوئیدباتقسیم میوزچهار میکروسپور هاپلوئید را به وجود  می آورد . هسته میکروسپور باتقسیم میتوز دو هسته راایجاد کرده که تبدیل به دوسلول رویشی وزایشی می شوند . دانه گرده رسیده دارای دوپوسته خارجی وداخلی نیز می باشد که سلول های رویشی وزایشی رادربرمی گیرند. دانه گرده همان گامتوفیت نر است.

تشکیل گامتوفیت نر

تشکیل گامتوفیت نر

 

 

تخمک ها درون تخمدان تشکیل می شوند .تخمک نهاندانگان شامل دوپوسته، سفت وپارانشیم خورش است .

یکی از سلولهای پارانشیم خورش به نام سلول مادر مگاسپور که دیپلوئید است باتقسیم میوز چهار مگاسپور هاپلوئید را به وجود می آورد. سه تااز این سلول ها ازبین رفته، مگاسپور باقی مانده سه میتوز متوالی انجام داده به این ترتیب هشت هسته هاپلوئیدایجاد می شود. هر هسته به یک سلول تکامل می یابد. به این ترتیب کیسه رویانی که گامتوفیت ماده است درون تخمک تشکیل می شود .

تشکیل کیسه رویانی

در کیسه رویانی هفت سلول مشاهده می شود . سه سلول در قطب مجاور سفت قرار می گیرندکه یکی از آنها تخمزا ودوتای کناری سلول های سینرژید نام دارند.دروسط کیسه رویانی یک سلول درشت بادو هسته هاپلوئید ی به نام سلول دوهسته ای قراردارد. سه سلول دیگر که درقطب مقابل سفت قراردارند سلولهای آنتی پدال نامیده می شوند.

کیسه رویانی ( گامتوفیت ماده )

پس از گرده افشانی براثرفعالیت سلول رویشی لوله گرده تشکیل می شود. لوله گرده از سفت عبور کرده وارد تخمک می شود.

گرده افشانی

 

لوله گرده از سفت عبور کرده وارد تخمک می شود. سلول زایشی با تقسیم میتوز دو آنتروزوئید را به وجود می آورد.

آنتروزوئید اول باتخمزا لقاح می یابدوسلول تخم دیپلوئیدرابه وجود می آورد.آنتروزوئید دیگر باسلول دوهسته ای لقاح می یابدوسلول تریپلوئیدرابه وجودمی آورد. این نوع لقاح را لقاح مضاعف   می گویند. لقاح مضاعف فقط در نهاندانگان انجام می شود .

 

ازرویش تخم دیپلوئید ،رویان وازرشدسلول تریپلوئید، آلبومن تشکیل می شود .

 

پس از لقاح ، تخمک تبدیل به دانه می شود . دانه نهاندانگان شامل پوسته ، رویان واندوخته غذایی است .

دانه در شرایط مساعد می روید واز رشد رویان گیاه اسپوروفیت تشکیل می شود .

 

رویش دانه


 
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

جعبه ي كلمه ها (1)

عبارت ها و جمله هاي زير را با استفاده از كلمه هاي داخل كادر كامل كنيد. (ممكن است از برخي كلمه ها چند بار استفاده شود.)

كروماتيد   يك    چهار     آنافاز I      پروفازI   كروموزوم ها    گويچه ي قطبي     ميتوز      ميوز     جدانشدن كروموزوم ها    آنافاز II

1- ميوز نوعي تقسيم هسته است كه طي آن تعداد ........................ نصف مي شود.

2- ساختار چهار كروماتيدي به نام ........... كه در اولين مرحله ي ميوز I به وجود مي آيد.

3- معمولاً حاصل تقسيم ميوز در جانواران ماده ....... گامت است.

4- در تقسيم ميوز، كروموزوم هاي همتا در مرحله ي ......................... از هم جدا مي شوند.

5- در افراد ماده، هنگام گامت سازي علاوه بر تخمك، ............... هم به وجود مي آيد.

6- هنگام تقسيم ميوز بيش ترين تغييرات در مرحله ي ............... رخ مي دهد.

7- در مرحله ي ..................... از تقسيم ميوز، ممكن است كروموزوم ها از هم جدا نشوند.

8- سلول هاي زاينده ي گامت از طريق تقسيم .................... افزايش مي يابند.

9- بروز عارضه ي نشانگان داون در انسان به علت ...................... است.

10- در تقسيم ميوز، كروماتيدهاي هر كروموزوم در مرحله ي ...................... از يك ديگر جدا مي شوند.

جعبه ي كلمه ها (2)

كلون        ميتوز        ميوز        ديپلوئيد       جوانه زدن       هاپلوئيد         ديپلوئيدي       هاپلوئيدي

11- هر يك از افراد حاصل از توليد مثل غير جنسي، يك ...................... ناميده مي شوند.

12- توليد مثل غير جنسي در هيدر از طريق ...................... انجام مي شود.

13- در چرخه ي زندگي ديپلوئيدي، تقسيم تخم از طريق ................... انجام مي گيرد و گامت ها حاصل تقسيم ......................... هستند.

14- در چرخه ي زندگي هاپلوئيدي، تقسيم تخم از طريق .................. انجام مي گيرد و گامت ها حاصل تقسيم ................... هستند.

15- در تناوب نسل، جاندار هم به صورت ..................... و هم .................. مي تاوند مستقلاً زندگي كند.

16- زنبورهاي نر حاصل از بكرزايي، هر كدام يك ............... هستند.

17- توليد مثل در آميب از طريق تقسيم ............ انجام مي گيرد.

18- در چرخه ي زندگي ديپلوئيدي، گامت ها با تقسيم.................. و در چرخه ي زندگي هاپلوئيدي با تقسيم ............................ به وجود مي آيند.

19- تركيب سلول هاي n كروموزومي در چرخه ي زندگي ..................... هم جوشي نام دارد.

پرسش هاي دوگزينه اي

براي كامل كردن جمله ها يا پاسخ پرسش هاي زير، يكي از دو گزينه را انتخاب كنيد.

20- در تقسيم ميوز تتراد در مرحل ي .......................... به وجود مي آيد.

1) پروفاز I                                        1) پروفاز II

21- تفاوت تخمك با جسم قطبي در مقدار ........................ آن هاست.

1) ماده ي ژنتيكي                              2)  سيتوپلاسم

22- در تقسيم ميوز، كروماتيدهاي هر كروموزوم در كدام مرحله از يك ديگر جدا مي شوند؟

1) آنافاز I                              2) آنافازII

23- در تقسيم ميوز، اولين گويچه ي قطبي به وجود آمده، سلول ........................ كروموزومي است.

1) n                              2) 2n

24- بكرزايي در زنبور عسل به توليد زنبورهاي ...................... مي شود.

1) نر                               2) ماده

25- عارضه ي نشانگان داون در انسان، ناشي از جدانشدن كروموزوم هاي شماره ي ................. است.

1) 20                              2) 21

26- پيوستن گامت ها را در كلاميدوموناس ................... مي گويند.

1) تركيب                              2) هم جوشي

27- توليد مثل غير جنسي در اسپيروژير از طريق ..................... است.

1) قطعه قطعه شدن                              2) جوانه زدن

28- ممكن است جدا نشدن كروموزوم ها در كدام مرحله از تقسيم ميوز، رخ دهد؟

1) اول                              2) دوم

29- حاصل رويش هاگ، گياهي است كه ...................... نام دارد.

1) اسپوروفيت                               2) گامتوفيت

30- در چرخه ي زندگي هاپلوئيدي، سلول هاي افراد بالغ .................... هستند.

1) ديپلوئيد                               2) هاپلوئيد

31- به طور معمول، جاندار كلون از طريق توليد مثل ...................... به وجود مي آيد.

1) جنسي                              2) غير جنسي

32- در شرايط مناسب هيدر از طريق ............................ زياد مي شود.

1) جوانه زدن                              2) قطعه قطعه شدن

گزينه هاي مرتبط (1)

هر يك از عبارت ها و جمله هاي ستون «الف» با يكي از عبارت ها يا كلمه هاي ستون «ب» ارتباط دارد.آن ها را پيدا و به هم وصل كنيد. (توجه كنيد كه تعداد عبارت هاي دو ستون با هم برابر نيستند.)

الف

ب

33- مرحله اي از تقسيم ميوز كه تترادها در آن بهتر ديده مي شوند.

34- مرحله ي جدداشدن كروماتيدهاي خواهري در تقسيم ميوز

35- مرحله اي از ميوز كه در پايان آن گامت ها تشكيل مي شوند.

36- مرحله اي از تقسيم ميوز كه در آن كروموزوم ها مضاعف اند.

37- در پايان آنافاز II كروموزوم ها به اين شكل اند.

38- مرحله اي از تقسيم ميوز كه در آن كروموزوم ها قابل رويت مي شوند.

39- توليد مثل غير جنسي در هيدر چنين است.

40- مرحله اي از تقسيم ميوز كه جدا نشدن كروموزوم ها در ان رخ مي دهد.

الف) متافاز II

ب) ميوز I

پ) متافاز I

ت) ميوز II

ث) آنافاز II

چ) آنافاز I

ج) جوانه زدن

ح) قطعه قطعه شدن

خ) تك كروماتيدي

د) پروفاز I

 

گزينه هاي مرتبط (2)

الف

ب

41- نتيجه جداندن كروموزوم ها در آدمي.

42- توليد مثل جنسي ماده به تنهايي

43- حاصل آن توليد تخم در چرخه ي زندگي هاپلوئيدي است.

44- حاصل توليد مثل غير جنسي

45- توليد سه گويچه ي قطبي

46- عامل اختلال در اسپرم زايي

47- توليد مثل اسپيروژير در شرايط نامساعد

48- توليد مثل از طريق جوانه زدن در هيدر

49- حاصل آن توليد تخم در چرخه ي زندگي تناوب نسل است.

الف) جنسي

ب) ميوز II

پ) كلون

ت) نشانگان داون

ث) بكرزايي

ج) لقاح

چ) ميوز I

ح) اشعه ي X

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

اسپیروژیر(Spirogyra)ازجلبک های آب شیرین است که آزادانه در سطح استخرهای راکد، برکه ها و خندق ها شناورمی شود. آنها را ابریشم برکه آب نیز می نامند.
در ساختار رشته ای اسپیروژیر، سلول های استوانه ای شکل در یک ردیف وپشت سر هم قرار گرفته اند. دیواره سلولی دو لایه است . لایه بیرونی ازجنس پکتین و داخلی از سلولز است.هسته ای بزرگ در مرکز سلول وجود دارد که توسط سیتوپلاسم احاطه شده است معمولا واکوئل مرکزی بزرگی هم در داخل سلول دیده می شود .وجود کلروپلاست های نواری شکل ، از ویژگی های این جلبک است.

تولید مثل اسپیروژیر:

 

 هر دو نوع تولید مثل جنسی و غیرجنسی در این جلبک انجام می شود. تولید مثل رویشی نیز در برخی از گونه ها وجود دارد

 

تولید مثل رویشی:
در این حالت ، رشته های اسپیروژیر به علت آسیب مکانیکی و یا به دلیل ژلاتینه شدن سلول شکسته  می شوند . (قطعه قطعه شدن)
 
تولید مثل غیر جنسی:
در شرایط نامساعد محیطی ، تولید مثل  غیر جنسی با تشکیل اسپور صورت می گیرد. با ایجاد دیواره سلولزی جدید در اطراف پروتوپلاسم سلول ها،اسپور تشکیل می شود. در شرایط مطلوب ، با  جوانه زنی اسپورها ، رشته های جدید اسپیروژیر بوجود می آید.

 

تولید مثل جنسی:

تولید مثل جنسی دراسپیروژیر با روش هم یوغی(conjugation)صورت می گیرد.در این روش ، با الحاق گامت های بدون فلاژل ، زیگوسپور تشکیل می شود. هم یوغی به دو روش در اسپیروژیر انجام می شود. هم یوغی جانبی( (Lateral  و هم یوغی  Scalariform
هم یوغی جانبی:

این نوع هم یوغی ، بین دو سلول موجود در یک رشته ی اسپیروژیر صورت می گیرد. به همین دلیل  hmothallic   نامیده می شود. هم یوغی جانبی سه نوع است:

1- هم یوغی جانبی غیر مستقیم 2- هم یوغی جانبی ترمینال 3- هم یوغی جانبی مستقیم

1-هم یوغی جانبی غیر مستقیم:
در این فرآیند ،با از بین رفتن دیواره سلولی ، ساختاری لوله مانند بین دو سلول مجاور تشکیل می شود(لوله ی هم یوغی) سپس پروتوپلاسم یکی از سلول ها به سلول دیگر منتقل می شود . با اتصال این دو سلول ،ساختاری دیپلوئید بوجود می آید که زیگوسپور ( (zygospore  نامیده می شود.

 

2- هم یوغی جانبی ترمینال :
در این روش، سلولی که اصطلاحا گامت نر نامیده می شود با سوراخ کردن دیواره ی ساختار لوله مانند حاصله از هم یوغی ، وارد گامت ماده می شود. لوله های هم یوغی در دو طرف دیواره ی  دو سلول  ،تشکیل می شوند.

3- هم یوغی جانبی مستقیم :
این حالت، در رشته ی اسپیروژیری که  توسط سلول بازال خود به سطوح زیرین متصل شده است انجام می شود. هم یوغی جانبی مستقیم بین دو سلولی  صورت می گیرد که بعد از سلول بازال قرار دارند. یکی از سلول های متورم شده  به عنوان سلول ماده و سلول دیگر به عنوان سلول نر در نظر گرفته می شوند. گامت نر با سوراخ کردن دیواره وارد گامت ماده می شود. هسته ها به هم متصل شده و زیگوسپور دیپلوئید را بوجود می آورند.

 

هم یوغی  Scalariform:
هم یوغی  scalariform بین سلول ها ی دو رشته مختلف صورت می گیرد. به همین دلیل ،

 

هتروتالیک( heterothallic )نامیده می شوند. در این حالت، دو رشته ای که از نظر فیزیولوژیکی با هم اختلاف دارند در مجاور هم قرار می گیرند. سپس هر دو سلول مجاور زائده ای ( لوله های هم یوغی)به سمت یکدیگر می فرستنداین زائده ها به هم می رسند و دیواره سلولی در محل تماس از بین می رود سپس هسته ی یکی از سلول ها(گامت نر) وارد سلول دیگر(گامت ماده) می شود و زیگوت دیپلوئید(زیگوسپور) با ادغام هسته ها تشکیل می شود.
در پایان هم یوغی، محتویات ژنتیکی سلول نر خالی می شود در حالی که سلول ها ماده با زیگوسپور پر شده است. با مرگ سلول ماده و تخریب دیواره ی سلولی آن ، زیگوسپور آزاد می شود.
زیگوسپور بالغ دارای دیواره ای سه لایه ای است. در شرایط محیطی مناسب  هسته ی زیگوسپور تقسیم میوز انجام داده و چهار هسته هاپلوئید ایجاد می کند که  فقط یکی از آنها باقی می ماند و بقیه از بین می روند. این موضوع باعث بهبود عملکرد جوانه زنی زیگوسپور برای تشکیل  یک رشته هاپلوئید می شود. به این ترتیب، چرخه زندگی  اسپیروژیر کامل می شود.

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

عوامل موثر در میتوز




تصویر

 

سانتریولها

سانتریولها اجزای سلولی لوله‌مانندی هستند که در تمام سلولهای جانوری و در گیاهان ابتدایی و عده زیادی از جلبکها به جز جلبک قرمز وجود دارند. این اجزای سلول در گیاهان عالی وجود ندارند. یکی از نقشهای سانتریولها دخالت در تقسیم میتوز به هنگام تشکیل دوک میتوزی است. البته تمام سلولهایی که دوک میتوزی تشکیل می‌دهند الزاما سانتریول ندارند، مثل گیاهان عالی. به هر جفت سانتریول عمود بر هم به همراه ماده پیرامونی متصل به آن ، سانتروزوم می‌گویند.
 

کروماتین

ترکیب اصلی هسته ، کروماتین است که همان کروموزوم اینترفازی است. شبکه کروماتین از درهم رفتن رشته‌های کروماتینی تشکیل شده و این رشته‌ها در حقیقت حالت بسیار کم ‌تراکم شده‌ای از کروموزومها هستند. در کروماتین مجموعه مولکولی پیچیده از DNA ، پروتئینهای وابسته به آن و نیز مقداری از RNAها وجود دارند.
 

کروموزوم

یک کروموزوم از همانندسازی و نیز به هم پیچیدگی و تابیدگی هر رشته کروماتین مرحله انترفازی در سلول‌های یوکاریوتی تا رسیدن به ضخامت 1000 تا 1400نانومتر ایجاد می‌شود. هر کروموزوم متافازی شامل دو کروماتید است. هر کروماتید بخشی از کروموزوم است که نیمی از سراسر طول کروموزوم را تشکیل می‌دهد. این دو کروماتید از ناحیه سانترومر بهم وصلند. طرفین سانترومر کروموزوم را دو بخش پروتئینی پیله‌مانند و متراکم به اسم کینه توکور می‌پوشاند که این کینه توکورها از مراکز سازمان‌دهی رشته‌های دوک میتوزی هستند. 
 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |


 

بدين معني كه برخلاف سلولهاي گياهي و جانوري كه هنگام تقيسم ميتوز غشاء هسته در مرحله پروفاز پاره مي‌شود. در قارچ ها اين غشاء در مرحله پروفاز بصورت سالم باقي مي‌ماند و پاره نمي‌شود. و در اثر تنگ شدن جدار هسته از دو طرف عمل ميتوز انجام مي‌شود. اين نوع تقسيم هسته توسط Moore (1965) بنام Karyochorisis(كاريوكوريزيس) ناميده شده است.

 

به استثناي بعضي از قارچ هاي Myxomycetes عمل ميتوز در اكثر قارچ هاي تاژكدار با ظهور سانترپول ها (Centrioles) و در اغلب قارچ هاي بدون تاژك با ظهور اجسام دوكي شكل قطبي يا SPB (Spindle Pole bodies) انجام مي‌گيرد.

 

سانتريول ها بطور مشخص در مجاور جدار هسته بوده و در قارچ هايي كه اسپور انها داراي تاژك است ديده مي‌شوند. سانتريول ها در جدا كردن كروموزمها دخالت دارند. كروموزمها كوچك و اغلب غيرقابل روئيت هستند و فقط بصورت ذرات كروماتين ديده مي‌شوند در مرحله متافاز كروموزمها بصورت تصادفي و نامرتب بر روي رشته هاي دوك پخش شده و تشكيل صفحه استوايي (متافاز) را نمي‌دهند. در صورتيكه در ساير موجودات تشكيل صفحه متافاز مي‌دهند.

 

هسته داراي يك هستك است كه عمدتاً از RNA تشكيل شده است و در قارچ هاي مختلف رفتار ان در موقع تقسيم هسته متفاوت است. هستك معمولاً ضمن تقسيم ميتوزي پايدار مي‌ماند و ممكن است طويل و كشيده شده و به دو بخش تقسيم شود كه هر بخش ان بداخل يك هسته دختري منتقل مي‌گردد. در برخي از قارچ ها هستك بطور موقت ناپديد مي‌شود. در قارچ هاي بدون تاژك كه سانتريول ندارند. بجاي سانتريول اجسام دوكي شكل قلبي SPB وجود دارد كه در مجاورت جدار هسته ديده مي‌شوند و در موقع تقسيم هسته، اين اجسام تقسيم شده و بصورت دوتايي مشابه سانتريول ها در قطبين هسته قرار مي‌گيرند و به عنوان مراكز تجمع ميكروتوبولها (لوله هاي كوچك) فعاليت مي‌كنند. علي رغم متفاوت بودن تقسيم ميتوزي قارچ ها از سايريوكاريوتها، نتيجه متيوز در همه يوكاريوتها تقسيم بدون كاهش كروموزمي و بدست آمدن دو سلول دختري از يك سلول مادري است.

 

تقسيمات هسته اي در قارچ ها كه توام با سانتريول است Centric گويند و اگر در تقسيم هسته سانتريول ها دخالت نداشته باشند تقسيم هسته از نوع Noncentric است.تقسيم ميوزي نيز در قارچ ها در داخل غشاء بسته در هسته (intranuclear) انجام مي‌شود. تقسيم ميوز در قارچ ها بيشتر از تقسيم ميتوز با ساير موجودات شباهت دارد كه غشاء هسته و هستك هر دو تقريباً در مرحله پروفاز ناپديد مي‌شوند و در مرحله متافاز معمولاً كروموزمها بطور نامرتب روي رشته اي دوك قرار مي‌گيرند ولي ممكن است ندرتاً مرتب وتشكيل صفحه متافاز را بدهند.

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

جوانه زدن مخمر

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

مخمرها

مخمرها ، قارچهای تک سلولی و فاقد ریسه بوده ، به شکل کروی یا بیضوی دیده می‌شوند. این دسته از قارچها مانند کپک‌ها در طبیعت انتشار وسیع داشته و غالبا می‌توان آنها را بر روی میوه‌ها و برگها به صورت پوشش سفید پودر مانند پیدا کرد.

تولید مثل مخمرها

مخمرها معمولا با جوانه زدن تکثیر می‌یابند. در این پدیده ، جوانه بر سطح خارجی سلول مادر بوجود می‌آید و با دراز شدن آن ، هسته سلول مادر تقسیم گشته ، یکی از هسته‌های حاصل بدون جوانه زدن مهاجرت می‌کند. آنگاه مواد دیواره سلولی بین جوانه و سلول مادر بوجود آمده ، سرانجام جوانه از سلول مادر جدا می‌شود. یک سلول مخمر ممکن است با روش جوانه زدن تا 24 جوانه تولید نماید.

در برخی موارد ، سلولهای مخمر با شکاف برداشتن سلول مادر رشد می‌کنند. بدین معنی که سلول مادر دراز شده ، هسته آن تقسیم شده ، دو سلول بوجود می‌آید. افزایش تعداد سلولهای مخمری بر روی محیط سفت ، کلونی شبیه باکتری‌ها بوجود می‌آورد.


رشد و فعالیت مخمرها

مخمرها قادر هستند به طریقه بی‌هوازی اختیاری ، رشد نمایند. بدین معنی که از اکسیژن یا ترکیبات آلی به عنوان پذیرنده نهایی الکترونها استفاده می‌کنند. در محیط واجد اکسیژن فراوان ، مخمرها مواد قندی را تخمیر کرده ، اتانول و دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. این فرآیند اساس صنایع تهیه مشروبات الکلی و شیرینی پزی است.

برخی از گونه‌های ساکارومایسس مانند ساکارومایسس سروزیه را برای تهیه اتانول و دی‌اکسید کربن جهت ورآمدن خمیر نان بکار می‌برند.

مخمر نان

مخمر نان یا مخمر نانوایی در شیرینی پزی و تهیه انواع نانها جهت ورآمدن خمیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابتدا کشت خالصی از مخمرها را در آزمایشگاه تهیه کرده ، بعد آن را در مقیاس بزرگ تهیه نموده ، سرانجام آن را در بشکه‌های بزرگ وارد می‌کنند. در جریان این مراحل ، توجه زیادی باید بکار رود تا از بروز آلودگی جلوگیری شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

سؤالات چهار گزینه ای زیست شناسی پیش دانشگاهی

 

  فصل ششم – پویایی جمعیت ها و جوامع زیستی

 

  1 – اگر جمعیت یك گله فیل 200 نفر باشد در طول یك سال 4 مرگ و 12 تولد روی دهد، آهنگ افزایش ذاتی این جمعیت چقدر است؟

الف) 0.04
ب)0.4
ج) 0.08
د)0.12
 

 

  2 – اگر جمعیت یك گله بز كوهی 100 نفر باشد و در طول یك سال 8 مرگ و 2 تولد روی دهد، آهنگ افزایش ذاتی این جمعیت چقدر است؟

الف) 0.6
ب)0.06
ج) 0.06-
د) 0.1-
 

 

  3 – بین مورچه و شته چه نوع رابطه ی زیستی وجود دارد؟

الف) هم یاری
ب) هم سفرگی
ج) صیادی
د) انگلی
 

 

  4 – بین كدام دو گونه ی زیر رابطه ی هم سفرگی وجود دارد؟

الف) ریزوبیوم و لوبیا
ب) مورچه و شته
ج) نوزاد پروانه كلم – گیاهان تیره شب بو
د) دلقك ماهی و شقایق دریایی
 

 

  5 – هم آهنگی تكاملی بین گونه هایی كه دریك اكوسیستم زندگی می كنند و با هم ارتباط نزدیك دارند.... نامیده می شود.

الف) هم یاری
ب) كنام بنیادی
ج) كنام واقعی
د) تكامل همراه
 

 

  6 – رابطه صیادی بین كدام دو گونه زیر وجود دارد؟

الف) شته و مورچه
ب ) ستاره دریایی و صدف باریك
ج) دلقك ماهی و شقایق دریایی
د) ریزوبیوم و گیاه سویا
 

 

  7 – هر چه تراكم جانداران در محیط بیش تر باشد، آهنگ رشد ...... و توان تولید مثلی ......خواهد بود.

الف) بیش تر – بیش تر
ب) بیش تر – كمتر
ج) كمتر – بیشتر
د) كمتر – كمتر
 

 

  8 – تراكم جمعیت به چه معناست ؟

الف) مجموع افرادی از یك گونه در یك زمان و در یك مكان زندگی می كنند.
ب) گروهی از گونه های مختلف كه در یك زمان معین در یك مكان زندگی می كنند.
ج) گروهی از افراد كه در یك زمان و در یك مكان خاص زندگی می كنند.
د) تعداد افراد یك گونه كه در یك زمان مشخص در یك واحد سطح یا حجم زندگی می كنند.
 

 

  9 – كدام گزینه در مورد جمعیت های فرصت طلب نادرست است؟

الف) جمعیت های فرصت طلب بیشتر در محیط های متغیر و غیرقابل پیش بینی دیده می شوند.
ب)تعداد زیاد زاده ها و اندازه كوچك زاده ها از مشخصه های جمعیت های فرصت طلب است.
ج) آهنگ رشد جمعیت های فرصت طلب از الگوی رشد لجستیك پیروی می كند.
د) در جمعیت های فرصت طلب مرگ و میر معمولاً مستقل از تراكم می باشد.
 

 

  10 – كوچك بودن اندازه یك جمعیت كدام یك از شرایط زیر را به دنبال خواهد داشت؟

الف) كاهش آهنگ مرگ و میر
ب) كاهش درون آمیزی
ج) افزایش همانندی ژنی
د) افزایش توان بقای جمعیت
 

 

  پاسخ به گزینه های فصل ششم

1

الف

6

ب

2

ج

7

د

3

الف

8

د

4

د

9

ج

5

د

10

ج

 

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

سوالات فصل 6 (زیست شناسی۲ پیش دانشگاهی)                              

1- پراکنش جمعیت را تعریف کنید و سه الگوی پراکنش جمعیت را نام ببرید.

2- الف- اندازه جمعیت در جمعیت های تعادلی و فرصت طلب را مقایسه کنید.

     ب: تکامل همراه را تعریف کنید.

3- پدیده حذف رقابتی را با ذکر مثال توضیح دهید.

4-الف: دو اثر تنوع زیستی بر زیستگاه ها را ذکر کنید.

  ب-اثرحذف صیاد بر رقابت گونه های صید چگونه است ؟

5-در جمعیتی 2000 نفره اگر در طول سال 100 مرگ و 200 تولد دراین جمعیت صورت گرفته باشد،آهنگ افزایش ذاتی طبیعی این جمعیت چقدر است؟

6-الف) الگوی نمایی رشد در مورد چه جمعیت هایی صدق می کند؟

     ب) وضیعت مرگ و میر در جمعیتهای فرصت طلب چگونه است؟

7-الگوی رشد نمایی جمعیت را تعریف کنید و ایراد اصلی آن را ذکر کنید. 

8-تکامل همراه را تعریف کنید وذکر کنید که تکامل همراه شکارو شکارچی چگونه است؟ 

9-اصطلاحات زیر را تعریف کنید

      الف:کنام واقعی     ب:حذف رقابتی    ج:گنجایش محیط

10- گنجايش محيط را تعريف كنيد.اين پارامتر در كدام الگوى رشد جمعيت در نظر گرفته شده است؟ 

11- جمعيت هاى فرصت طلب در چه محيط هايى زندگى مى كنند؟مرگ مير افراد در اين جمعيت ها چگونه است؟

12-اگر در سال 2000 جمعیت گوزن ها در منطقه ای خاص 400 تا بوده باشد و آهنگ افزایش ذاتی 2/0 در سال باشد:

 الف)در سال 2001 جمعیت گوزن ها چه قدر می شود؟

 ب)در سال 2002 جمعیت گوزن ها چه قدر می شود؟

13-الف)در الگوی رشد لجستیک با نزدیک شدن اندازه جمعیت به k ،آهنگ رشد چه تغییری می کند؟

ب)مهم ترین جنبه مقایسه جمعیت های تعادلی و فرصت طلب چیست؟

ج)نخستین راه دفاعی اغلب گیاهان چیست؟

14- الف) کنام واقعی و کنام بنیادی گونه ی 1 کشتی چسب چیست؟

     ب- در چه جانداراني كاهش تراكم جمعيت سبب كاهش آهنگ توليد مثل نمي شود؟

15- افزايش تنوع زيستي چه اثراتي بر اكوسيستم ها مي گذارد؟(ذكر دو اثر) 

16- به چه دليل رقابت بين گونه هايي كه شباهت زيادي به يكديگر دارند شديد تر است؟ 

17- دو عامل کاهنده اندازه جمعیت ها را نام ببرید وذکر کنید چرا خطر انقراض جمعیت های کوچک بیشتر از جمعیت های بزرگ است؟

18   - حذف رقابتی در چه زمانی روی می دهد؟

19- الف- همزیستی بین دلقک ماهی و شقایق دریایی چه نام دارد و این رابطه همزیستی چگونه است؟

ب- دو ایراد وارد بر الگورشد لجستیک جمعیت را ذکر کنید؟                      

20- جمعیت های تعادلی راتعریف کنید وذکرکنید که رقابت و اندازه جمعیت دراین جمعیت ها چگونه است؟                                                                  

21- هریک از اصطلاحات زیر را تعریف کنید:                                           

الف)حذف رقابتی            ب)کنام واقعی             ج)تکامل همراه 

22- نوع رابطه همزيستی بين هرکدام را مشخص کنيد.

الف - دلقک ماهی وشقايق دريايی

ب – ملخ وگياه

ج – مورچه وشته

23- - هريک از ويژگی های زير به جمعيت تعادلی مربوط است يا فرصت طلب .

الف – باروری در سن پايين                        ب- مرگ و مير هدف دار  و وابسته به تراکم 

24-  الف) ايراد اصلي الگوي رشد نمايي جمعيت چيست؟ اين ايراد در الگوي رشد لجستيك چگونه بر طرف شده است؟

ب)بر اساس تحقيقات مك آرتور و رابرت پاين چه عواملي رقابت بين گونه ها را كاهش مي دهد؟ 

۲۵- اندازه جمعيت يك گله آهو در سال 1385 ؛50  راس است اگر در طول سال 4 تولد و 14 مرگ رخ دهد اندازه ي گله ي آهو در سال 1386 پيش بيني كنيد.(محاسبه با ذكر فرمول)

26- از آزمایش های تیلمن روی اثر تنوع گونه های گیاهی بر جذب نیتروژن خاک چه نتیجه ای بدست آمد؟ شرح دهید؟

27- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.(5/1)

الف)رابطه همیاری               ب) کنام بنیادی           ج) پراکنش جمعیت

28- براي تعريف كنام پلنگ جاگوار چه عواملي (متغيير هايي) را بايد تععين كرد؟(ذكر چهار مورد) 

 


 

29- جای خالی هریک ازموارد زیررابا کلمات مناسب پرکنید:

  1- طیفی از موقعیتهایی که جاندارتوان زیستن درآنهارا دارد.............می نامند.

 2-نخستين راه دفاعی اغلب گياهان  ........... نام دارد.

 3- روغن خردل توسط گياهان تيره ی.............. توليد مي شود واين ماده برای ............ سمی می باشد.

4- در جمعیت های 000000 مرگ ومیر افراد جمعیت ارتباط چندا نی با تراکم جمعیت ندارد

5-مجموع افراد هم گونه ای که در زمان خاص در یک محل معیین زندگی می کنند را ...... می گویند.

6- رابطه بین قارچ و جلبک در گلسنگ یک نوع همزیستی به نام  .........  است.

7- هر چه جمعیت از اندازه کوچکتری بر خوردار باشد، احتمال ...... بیشتر است.

8- همه راههای ارتباطی جاندار با محیط زیست را ........ می نامند.

9- بخشی از کنام بنیادی که هر گونه اشغال می کند را ......... مینامند.

 


 

30-درستی یا نادرستی جملات زیر را بدون ذکر دلیل بنویسید:

1- میزان رقابت گونه ها به میزان همپوشانی کنام بنیادی آنها بستگی دارد.

2- مرغ عشق صورت هلویی، مواد سخت مانند چوب را بدون استفاده از پرهای نزدیک به دم، با نوک خود به محل آشیانه می برد.

3- در جمعیت های فرصت طلب تعداد افراد بالغ باقی مانده بسیار کمتر از حد گنجایش محیط است.

4- برای ایجاد رقابت، لازم است که جانداران رقیب، از گونه های مختلف باشند.

5- ژوزف کانل با پژوهش بر روی کشتی چسب ها ثابت نمود، رقابت دسترسی گونه ها به منابع را محدود می کند.

6- هنگامی که ستاره در یایی از اکوسیستم دریا حذف شود، تنوع زیستی افزایش و رقابت بین گونه هایی که شکار آن هستند کاهش می یابد.

7- دلیل نوسانات شدید اندازه جمعیت در گونه های فرصت طلب، رقابت بین افراد گونه است.

8- افزایش رقابت ، موجب افزایش پایداری زیستگاهها می شود

9- مزیت کسب غذا از بخش کوچکی از کنام بنیادی کاهش رقابت بین گونه هاست.

10- نتیجه رقابت، به تشابه و همپوشانی کنام های بنیادی گونه های رقیب بستگی دارد.

11- افراد جمعیت های فرصت طلب سعی می کنند بیشترین انرژی را صرف تولید مثل می کنند.

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

نشانگان پاتو یا تری زومی ۱۳

 

تری زومی 1۳ یکی از نادرترین ناهنجاری اتوزومال است. بیشتر موارد تری زومی 1۳ نتیجه ی عدم جدایی کروموزومی در طی تقسیم میوز است. این افراد به جای یک جفت کروموزوم ۱۳ سه عدد از این کروموزوم را دارند.در تريزومي 13، ناهنجاري هاي داخلي و خارجي (ظاهر فرد) رخ مي دهد. ميكروسفالي در اين كودكان ديده مي شود. ممكن است طناب نخاعي، به علت نقص در مهره هاي كمري بيرون زده (مننگوميلوسل) باشد. كودكاني كه پس از دوران نوزادي زنده مي مانند دچار درجاتي از عقب ماندگي ذهني و تشنج می شوند. اغلب چشم ها كوچك است (ميكروفتالمي) و يا حتي ممكن است چشم وجود نداشته باشد (آنوفتالمي). چشم ها ممكن است خيلي به هم نزديك باشند (هيپوتلوريسم) و يا حتي چسبيده به هم باشند و تشكيل يك ساختار واحدي را با هم بدهند.گوشها معمولا بدفرم بوده و در پايين تر از حد معمول خود قرار دارند. در كودكان مبتلا شكاف كام و شكاف لب نيز مشاهده مي گردد. ساير مشخصات فيزيكي شامل انگشت اضافي (پلي داكتيل)، انگشتان خميده (حالت مشت بسته)، پاشنه پاي برجسته و فقدان دنده ها می باشد.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

سندرم مارفان یک اختلال ژنتیکی می‌باشد. این ناهنجاری به علت جهش در کروموزوم ۱۵ رخ میدهد
وظیفه این ژن بیان دستورالعمل ساخت فیبریلین است .
اسم این بیماری از نام شخصی به نام آنتوان مارفان گرفته شده است، او یک پزشک فرانسوی بود که این سندروم را در سال 1896 کشف کرد ، سندروم مارفان یک اختلال است که بافت همبند بدن را که در همه جای بدن یافت می‌شود، تحت تأثیر قرار...

می‌دهد. می‌توانی تصور کنی که بافت همبند یک نوع "چسب" است که حمایت از تمام اندام‌های بدن تو، رگهای خونی، استخوانها، مفاصل و ماهیچه‌ها را بر عهده دارد.
در افراد مبتلا به سندروم مارفان، این "چسب" ضعیف‌تر از حد طبیعی است. این امر باعث تغییر در بسیاری از سیستم‌های بدن، به خصوص قلب، چشم‌ها و استخوان‌ها می‌شود.
افراد مبتلا به سندروم مارفان اغلب صفات مشابهی دارند. آنها معمولاً خیلی قد بلند و لاغر بوده و بازوها، پاها و انگشتان دست و پایشان بلندتر و باریک‌تر از حد طبیعی است. آنها اغلب دچار انحنای زیاد‌ ستون فقرات (اسکولیوز) یا استخوان‌های قفسه سینه می‌شوند. همچنین ممکن است دچار نزدیک‌بینی یا مشکلات دیگر چشمی هم بشوند.
اما جدی‌ترین چیز در مورد سندروم مارفان این است که چه اتفاقی برای قلب می‌افتد. با گذشت زمان، بافت همبند ضعیف ممکن است باعث شود که آئورت، همان رگ بزرگی که خون را از قلب به بقیه بدن می‌رساند، کشیده و گشاد و یا پهن شود. در صورتی که درمان صورت نگیرد، ممکن است آئورت به طور ناگهانی پاره شده و خون را بیرون بریزد. این عارضه که دیسکسیون (بگو: دی+ سِک+سیون) نامیده می‌شود، خیلی جدی و خطرناک است و حتی می‌تواند باعث مرگ انسان شود.
این بیماری مادرزادی است و امکان ندارد که یک کودک سالم به دنیا بیاید و سپس به این بیماری مبتلا شود.
خبر خوب این است که اگرچه سندروم مارفان درمان قطعی ندارد، اما پزشکان می‌توانند بسیاری از علائم آن را کنترل و یا تا حدودی درمان کنند. به کمک تحقیقات و درمان‌های جدید، افراد مبتلا به سندروم مارفان - اگر بیماریشان زود تشخیص داده شود و تحت مراقبت‌های خوب پزشکی قرار بگیرند- می‌توانند زندگی طولانی و شادی داشته باشند.


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 
ادم يا ورم كه به آن خيز هم مي‌گويند، يكي از عوارضي است كه كم و بيش در برخي افراد ديده مي‌شود و به نظر مي‌رسد اين روزها در جامعه شيوع بيشتري يافته است. در گذشته اين عارضه عمدتا در بين سالمندان مشاهده مي‌شد، ولي امروزه در افراد جوان يا حتي نوجوان نيز شاهد آن هستيم.
ادم ممكن است در اطراف چشم‌ها، در صورت و گونه‌ها، پشت دست‌ها، مچ پاها، روي پنجه‌هاي پاها و يا در ساق پا ديده شود.
اما اين عارضه به چه علت يا عللي در انسان بروز مي‌كند؟ خيز يا ورم به علت افزايش آب ميان بافتي در بدن ايجاد مي‌شود و معمولا با تجمع آب در زير پوست همراه است.
اين عارضه ممكن است به علت بيماري و يا تغذيه نامناسب باشد و همچنين بيماري‌هاي قلبي – عروقي و يا اختلالات كليوي مي‌توانند موجب ادم شوند كه در اين حالت نوع بيماري و درمان آن بايد به وسيله پزشك متخصص تشخيص داده شود. در برخي موارد، ورم مداوم يا شديد نيست و به طور خفيف يا گاه به گاه عارض مي‌شود كه در اين صورت مي‌توان علت آن را در تغذيه نامناسب جستجو نمود.
در اينجا اين سوال پيش مي‌آيد كه چه عوامل تغذيه‌اي در بروز ادم (ورم) موثر هستند و براي پيشگيري از اين عارضه برنامه غذايي را چگونه بايد تنظيم كرد؟
يكي از مواردي كه در بروز ادم نقش دارد، مصرف غذاهاي شور و پرنمك است. از وظايف مهم نمك، نگهداري آب در بدن است و سديم يا ماده اصلي نمك طعام در مايعات بين سلولي وجود دارد. وقتي ميزان نمك طعام در غذا بالا مي‌رود، فشار اسمزي مايعات داخلي بدن افزايش مي‌يابد و براي جبران اين افزايش فشار، شخص دچار احساس تشنگي مي‌شود و آب بيشتري مصرف مي‌كند. در اين شرايط آب اضافي در بدن تجمع يافته و ايجاد ادم مي‌كند. از طرف ديگر، وجود نمك زياد در بدن موجب تجمع آب شده و شخص مبتلا به ادم يا خيز مي‌شود.
لازم به ذكر است كه تعادل فشار اسمزي مايعات داخلي براي حفظ سلامت انسان ضروري است؛ از اين رو بدن انسان براي حفظ اين تعادل، پس از مصرف نمك زياد تجمع آب را در بدن افزايش داده و به اين ترتيب موجب كاهش فشار اسمزي و حفظ تعادل آن مي‌شود.
يكي ديگر از مواد غذايي كه افراط در مصرف آن موجب ورم مي‌گردد، مواد پروتئيني است. متابوليت‌هاي دفعي پروتئين يا در واقع مواد زائد حاصل از سوخت پروتئين در بدن، مانند اوره، براي دفع نياز به آب دارند. بنابراين چنانچه مقدار زيادي پروتئين مصرف شود، براي دفع اوره و ساير متابوليت‌هاي پروتئين بايد مقدار زيادي آب نوشيد و اين نياز به وسيله مكانيزم تشنگي و نوشيدن آب زياد، تامين مي‌گردد. اما براي دفع اين آب اضافي توسط كليه‌‌ها، نياز به زمان است و اين زمان بسته به شرايط و وضعيت كليوي افراد متفاوت مي‌باشد و در طول اين مدت، شخص ممكن است دچار ادم چشم‌ها، صورت، دست‌ها و يا ساير نقاط بدن بشود.
كمبود مصرف آب و مايعات نيز از ديگر عوامل بروز ادم مي‌باشد. افرادي كه عادت به نوشيدن مقدار كافي آب و مايعات ندارند و برنامه غذايي‌شان را بيشتر مواد جامد تشكيل مي‌دهد، معمولا دچار ورم مي‌شوند؛ زيرا كليه‌هاي‌شان به مرور زمان به خوبي فعاليت نكرده و در واقع تنبل مي‌شود. در چنين شرايطي، دفع ادرار كاهش و آب ميان بافتي افزايش مي‌يابد و خيز يا ادم ايجاد مي‌گردد.
كمبود مصرف آب و مايعات علاوه بر بروز ادم، موجب اختلالات ديگري نيز در انسان مي‌شود؛ مثلا واكنش‌هاي حياتي داخلي بدن در اثر كمبود آب به خوبي انجام نمي‌شود و اختلالاتي در سلامت انسان رخ مي‌دهد.
كمبود مصرف آب همچنين موجب يبوست و عوارض ناشي از آن مي‌شود. چنانچه دفع ادرار به علت كاهش مصرف مايعات به خوبي انجام نگيرد، مواد زائد و سمي حاصل از متابوليسم مواد مغذي به خوبي دفع نشده و در بدن تجمع مي‌يابند كه موجب بروز اختلالات مختلف مي‌شوند.
كمبود آب و مايعات به سلامت و طراوت پوست نيز لطمه مي‌زند. افرادي كه مايعات كافي مصرف نمي‌كنند، معمولا دچار ادم، يبوست، خستگي و كوفتگي و ساير عوارض ناشي از عدم دفع مواد زائد از بدن مي‌شوند.
سوء تغذيه‌اي كه عمدتا در جهت كمبود پروتئين مي‌باشد و «كواشيوركور» نام دارد، در كودكان باعث ورم شديد، به خصوص در پاها مي‌شود؛ بطوريكه به نظر مي‌رسد اين كودكان چاق هستند، اما اين چاقي كاذب بوده و صرفا به علت تجمع آب در زير پوست است كه ادم يا خيز ناميده مي‌شود. بنابراين، كمبود پروتئين چنانچه شديد باشد، مي‌تواند ايجاد ورم كند.
برخي از عوارض غده تيروئيد، از جمله كم كاري تيروئيد، مي‌تواند ايجاد پف يا ورم، به خصوص در اطراف چشم‌ها كند. بسياري از اوقات ورم اطراف چشم‌ها، با اختلالات ديگر اشتباه گرفته شده و درمان‌هاي نامناسب صورت مي‌گيرد، ولي در نهايت، پس از انجام آزمايش‌هاي مختلف، علت اصلي ادم، يعني كم كاري غده تيروئيد مشخص مي‌شود.
برخي از افراد به خاطر آگاهي از لزوم مصرف آب، در نوشيدن آن افراط مي‌كنند. يكي از خرافاتي كه در اين ارتباط وجود دارد، آب درماني به مفهوم افراط شديد در مصرف آب است؛ به اين معني كه برخي افراد ساعتي يك ليوان، يعني روزانه حدود 24 ليوان آب مي‌نوشند كه معادل 6 ليتر آب است؛ از آنجايي كه انسان در شبانه‌روز به حدود 5/3-2 ليتر آب نياز دارد و نيز با توجه به اينكه بسياري از مواد غذايي مصرفي از قبيل آبميوه، چاي يا قهوه، سوپ، آش، سبزي‌ها و ميوه‌ها حاوي مقدار قابل توجهي آب هستند، نوشيدن 8-6 ليوان آب (بسته به نوع غذاها و مواد غذايي مصرفي) در شبانه‌روز توصيه مي‌شود؛ در حالي كه اين افراد حدود سه برابر يا حتي بيشتر آب مي‌نوشند. اين عمل موجب برهم خوردن تعادل الكتروليت‌ها و بروز اختلالات خطرناك از جمله ورم (خيز) سلولي مي‌شود كه مي‌تواند منجر به عوارض ناگوار يا حتي مرگ گردد. تجمع آب در زير پوست و ادم شديد در چنين مواردي رخ مي‌دهد. بنابراين، يكي ديگر از عوامل بروز ادم، افراط در مصرف آب مي‌باشد.
يكي از اختلالات ديگري كه مي‌تواند موجب بروز ادم در شخص بشود، كم خوني است. آنمي فقر آهن يا كم خوني ناشي از كمبود آهن، يكي از شايع‌ترين مشكلات بهداشتي در اقصي نقاط جهان، به خصوص در كشورهاي در حال پيشرفت است. اين بيماري، اختلالات زيادي در انسان ايجاد مي‌كند و سلامت شخص را به خطر مي‌اندازد. كم‌خوني فقر آهن در واقع شخص مبتلا را رنجور، ناتوان و آسيب‌پذير كرده و موجب كاهش شديد كارايي او مي‌شود و يكي از نشانه‌هاي آن، پف زير چشم‌هاست كه مي‌تواند فرد را از اين بيماري آگاه سازد.
چاقي بيماري ديگري است كه عوارض آن ادم يا پف آلودگي، به خصوص در صورت و اطراف چشم‌ها مي‌باشد. در افراد چاق معمولا به علت بدغذايي و پرخوري و اختلال در سوخت و ساز مواد انرژي‌زا از جمله چربي‌ها، تجمع چربي در قسمت‌هاي مختلف بدن مانند زير چانه (غبغب) و صورت وجود دارد و به علت اختلال در متابوليسم مواد مغذي، برخي اعمال طبيعي بدن از جمله دفع آب اضافي از طريق كليه‌ها (ادرار) به خوبي انجام نشده و خيز يا ادم بروز مي‌كند.
برخي افراد به علت اختلالات كليوي، قادر به دفع مقدار اضافي آب از بدن نيستند و آب اضافي حاصل از مصرف غذا و مايعات از بدن آنها، به خوبي دفع نشده و در بدن تجمع مي‌يابد و موجب ورم در قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌شود.
كم تحركي و داشتن زندگي ساكن نيز موجب اختلال در كار تمام ارگان‌هاي بدن مي‌شود. از جمله كليه‌ها دچار تنبلي و كم كاري شده و در نتيجه دفع ادرار به خوبي انجام نمي‌گيرد و همين امر موجب تجمع آب در بدن و بروز ادم مي‌شود.
تحرك جسمي و ورزش مداوم روزانه موجب فعال شدن كليه‌ها در دفع ادرار و پيشگيري از تجمع آب زائد در بدن مي‌گردد.
توجه به نكات زير در پيشگيري از بروز ادم مفيد و ضروري است:
- كاهش مصرف نمك
- رعايت اعتدال در مصرف منابع حيواني پروتئين
- نوشيدن آب به ميزان لازم و كافي در طول شبانه‌روز
- گنجاندن ميوه‌ها و سبزي‌ها كه منابع غني بسياري از مواد مغذي بوده و نيز حاوي مقدار قابل توجهي آب هستند، به ميزان كافي در برنامه غذايي روزانه
- ادم يا ورم يك عارضه و نشانه يك اختلال جدي در بدن است؛ بنابراين به محض مشاهده هر نوع ورم يا پف كردگي در هر يك از قسمت‌هاي بدن، بايد علت آن به طور جدي جستجو و مشخص شود و براي درمان عارضه اصلي، اقدامات اساسي و سريع صورت گيرد.
- چنانچه علت ادم، اختلالات تغذيه‌اي باشد، بايد با تنظيم رژيم غذايي تحت نظر رژيم‌شناس، به رفع اين عارضه پرداخت
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |


 

فصل اول پروتئین سازی:

 

1- اتصال پروتئین تنظیم کننده به کدام به ترتیب سبب روشن وخاموش شدن اپران لک می گردد ؟ ( 82 )

1- اپراتور – آلولاکتوز                                                       2- آلولاکتوز- راه انداز            

 3- عامل تنظیم کننده – اپراتور                                            4- اپراتور – عامل تنظیم کننده

2- مونومر سازنده ی کدام یک از عواملی که در رونویسی نقش دارند با سایرین متفاوت است ؟ ( 82 )

1- عامل رونویسی                2- فعال کننده                3- RNA پلیمراز                  4- توالی افزاینده

3- در اپران لک پس از اتصال آلولاکتوز به پروتئین تنظیم کننده ..........................( 83 )

1- سه مولکول RNA ساخته می شود                                  2- یک مولکول RNA ساخته می شود

3- مهارکننده برروی اپراتور قرار می گیرد                              4- مسیر حرکت RNAپلیمراز مسدود می شود

4- حذف اینترون های RNAپیک در سیتوپلاسم کدام انجام می گیرد ؟ ( 83 )

1- نیتروباکتر                 2- ترموفیل                  3- کلپ                    4- کاندیدا آلبیکنز

5- در مورد مولکول RNAناقل کدام نادرست است؟ ( 84 )

1- RNAناقل آغازگر فقط در جایگاه P قرار می گیرد                      

2- توسط دو حلقه ی خود روی ریبوزوم نگهداری می شود

3- ساختار سه بعدی آن در سلول شبیه برگ گیاه شبدر است

4- همه ی آمینو اسیدها به نوکلئوتید آدنین دار RNAناقل متصل می شوند

6-  در تریکودینا محصول فعالیت کدام آنزیم دارای آنتی کدون آغاز است؟ ( 85 )

1- RNAپلیمراز دو            2- RNAپلیمراز سه            3- RNAپلیمراز یک            4- RNA پلیمراز پروکاریوتی  

7- ژنوم یک انسان سالم فاقد ژن تولید کننده ی کدام است ؟ ( 86 )

1- آنزیم محدودکننده                                                         2- پروتئین ریبوزومی L10          

 3- پروتئین ضد انعقاد خون                                                 4- آنزیم تجزیه کننده ی هموجنتیسیک اسید

8- کروموزوم کمکی : ( 87 )

1- همانند سازی وابسته به تکثیر سلول دارند .                            2- همگی توسط آنزیم ECOR1 بریده می شوند.

3- حامل برخی ژن های کروموزوم های اصلی می باشد                 4- ساختار حلقوی دارند و در برخی باکتری ها یافت می شوند

9- کدام مطلب درست است ( 87 )

1- همه ی ژن های پشه در همه ی سلول هایش بیان می شود

2- در سنجاقک همه ی توالی های افزاینده رونویسی می شوند

3- تفاوت سلول های سوماتیک گندم به علت تفاوت ماده ی ژنتیک آن ها است

4- نقش پروتئین تنظیمی در اپران لک ا کلای  عکس نقش فعال کننده در آمیب است

10- کدام عبارت نادرست است ؟ ((در گونه ی مورد مطالعه ی بيدل و تيتوم )) .................( 88 )

1-سه نوع آنزيم در رونويسی شرکت می کنند .                         2-عوامل رونويسی به شناسايی راه انداز کمک می کنند .

3-در mRNAبالغ قطعات اگزون وجود دارد .                           4-هر اپران علاوه بر بخش تنظيم کننده سه ژن ساختاری دارد .

11- در فرايند ترجمه ی ژن اکتين (نوعی پروتئين تک رشته ای ) در سلول های عضلانی انسان و در حين جابه جايی ريبوزوم بر روی mRNA...............( 89 )

1-جايگاه A همواره پذيرای tRNAی حاصل آمينواسيد می گردد .

2-tRNAی موجود در جايگاه Pريبوزوم را ترک می کند .

3-پيوند پيتبدی بين آمينواسيدها در جايگاه Aبرقرار می شود .

4-tRNAی حامل يک آمينواسيد خاص به جايگاه Pمنتقل می شود .

فصل دوم : تکنولوژی زیستی

 

1- باکتریوفاژفرضی جدیدی با استفاده از کپسید باکتریوفاژ T1 و DNA باکتریوفاژ T2 حاصل شده است . با آلوده کردن باکتری میزبان انتظار می رود ویروس های حاصل از کدام نوع باشد ؟ ( 82 )

1- T1                     2- T2                          3- هر دو نوع T1و T2                  4- DNA  T2 وکپسید T1

2- توالی ژنوم انسان با استفاده از کدام امکان پذیر نمی باشد ؟ ( 83 )

1- اریتروسیت            2- زیگوت                      3- لنفوسیت                        4- مونوسیت

3- با ورود و تکثير ژن اينترفرون در ا کلای به روش مهندسی ژنتيک می توان مواردی از بيماری .............را درمان کرد .( 88 )

1)سل                     2)مالاريا                       3)ديفتری                       4)آنفلونزا

4- چگونگی وراثت ژن های .............می تواند تاييدی بر قانون جور شدن مستقل ژن ها باشد .( 88 )

1)ديستروفی عضلانی دوشن و سيناپسين 1                 2)رنگدانه ای شدن شبکيه ی چشم و نشانگان زالی – ناشنوايی

L103)پذيرنده ی آنژيو تانسين 2 و هانتينگتون                    4)کام شکاف دار وابسته به جنس و پروتين ريبوزو

5- در آزمايش کوهن و با ير ژن وارد شده در اولين جاندار دست ورزی شده محصولی ايجاد کرد که .................داشت .( 89 )

1-پيوند پيشيدی                       2)کدون آغاز ترجمه               3) جايگاه اتصال آمينواسيد         4)پيوند فسفودی استر

 

فصل سوم : پیدایش وگسترش زندگی

دانش آموز گرامی از این فصل سوالی در سالهای 82 تا 87 نیامده است

1- کدام عبارت با نظريه ی درون هم زيستی مغايرت ندارد ؟(88 )

1-ميتوکندری ها ، از خويشاوندان باکتری های بی هوازی می باشند .

2-ژن های ميتوکندری ها با ژن های هسته ی يوکاريوت های اوليه تفاوت دارند .

3-اندازه و ساختار ريبوزوم های  ميتوکندريايی و باکتری های  هوازی متفاوت است .

4-در يوکاريوت اوليه ريبوزوم های شبکه آندوپلاسمی زبر و ميتوکندری ها مشابه هستند .

فصل چهارم : تغییر وتحول گونه ها

 

1- مطلب کلیدی نظریه داروین درباره ی انتخاب طبیعی کدام است ؟ (84 )

1- غیر تصادفی بودن بقا وتولید مثل                                  

  2- محیط  جهت ومقدار تغییرات را تعیین می کند

3- جهش ماده ی خام تغییر گونه ها ست ولی جهت آن را تعیین نمی کند

4- افرادی که تطابق بیش تری با محیط دارند بیش ترین مقدار زاده ها را دارند.

فصل پنجم : ژنتیک جمعیت

 

1- اگر ژنوتیپ ژن ناسازگار سلول مادر هاگ نر ( مادر میکروسپور ) XY وسلول مادر هاگ ماده XO باشد در بین تخم هایی که تشکیل می شوند احتمال سلول تخمی با ژنوتیپ YO چقدر است ( O وYوX الل های ژن ناخود سازگارند ) ( 82 )

1- صفر                      2- یک دوم                      3- یک چهارم                       4- یک هشتم

2- در جمعیتی که 1٪ افراد آن به کم خونی شدید گلبول های قرمز داسی شکل مبتلا هستند انتظار داریم که چند درصد این جمعیت زنان هموزیگوت غالب باشند ؟( طبق قوانین احتمالات ) ( 82 )

1- 18                        2- 5/40                         3- 5/49                            4- 81

3- در آمیزش نا همسان پسدانه ی گیاه شبدر سلول تخم حاصل ژنوتیپ ................... را می تواند داشته باشد ( 83 )

1- دانه ی گرده ی دهنده ی آنتروزوئید                                     2- تخمک گیاه دهنده ی تخم زا

3- مادگی گیاه پذیرنده ی آنتروزوئید                                        4- پرچم گیاه دهنده ی آنتروزوئید

4- نمونه ای از آمیزش ناهمسان پسندانه در یک گیاه نهاندانه توسط ژنی چهار آللی به نام خود ناسازگار تنظیم می شود . از آمیزش گیاه ماده با ژنوتیپ a3a4 وگیاه نر با ژنوتیپ a1a2  حداکثر چند نوع ژنوتیپ برای آلبومین های حاصل قابل پیش بینی است ؟ ( 84 )

1- 2                             2- 4                       3- 6                      4- 8

5- کدام در مورد انتخاب متوازن کننده صادق است ؟ ( 84 )

1- فنوتیپ های آستانه برای حفظ وضع موجود حذف می شوند

2- آمیزش با افراد همسان در میان اعضای جمعیت متداول است

3- شایستگی افراد ناخالص بیش از شایستگی افراد خالص مغلوب است

4- شایستگی یک ژنوتیپ با فراوانی آن در جمعیت نسبت مستقیم دارد

6- اگر در جمعیتی فراوانی افراد با لاله گوش آزاد 91 درصد باشد فراوانی پسران ناخالص با لاله گوش آزاد چند درصد است ؟ ( 84 )

1- 9                          2- 5/10                       3- 21                       4- 42

7- فردی با ژنوتیپ مقابل ( 4=2nکروموزوم ) بعد از کراسینگ اور وتبادل قطعات Bوb حداکثر چند نوع گامت جدید می تواند تولید نماید ؟ ( 84 )                                                     Cc              Aa

                           

                                                                                          Bb

1- 2                          2- 4                         3- 6                    4- 8

8- اگر برای ژن خود ناسازگار در گیاهی چهار آلل فرض شود در جمعبیت این گیاه چند نوع ژنوتیپ می تواند وجود داشته باشد ؟ ( 85

1- 4                           2- 6                         3- 8                    4- 10

9- کدام یک مانع از استمرار تنوع در جمعیت ها می شود ؟ ( 85 )

1- رانش ژن                  2- انتخاب گسلنده                      3- کراسینگ اور                   4- انتخاب متوازن کننده

10- کدام در جدا ماندن خزانه ی ژنی گونه ها از یکدیگر دخالتی ندارد ؟ ( 85 )

1- تشکیل دورگه ی نازا                                                          2- تشکیل گیاه تریپلوئید

3- عدم تشکیل لوله گرده توسط ژن خود ناسازگار                           4- عدم تشکیل لوله ی گرده روی کلاله ی گونه ی نزدیک

11- کدام عامل توان بقای جمعیت را افزایش می دهد ؟ ( 85 )

1- افزایش همانندی                                                                2- شارش ژنی در جمعیت مبدا

3- افزایش آمیزش های ناهمسان پسندانه                                        4- کاهش اندازه ی جمعیت

12- هر سلول زاینده ی زنی با گروه خونی Aمثبت ومبتلا به تالاسمی مینور چند نوع گامت تولید می کند ؟ ( 85 )

1- 1                          2- 2                                3- 4                           4 – 8

13- در گامت های حاصل از میوز عادی یک فرد تترا پلوئید 12 کروموزومی که والدینش به یک گونه تعلق داشته اند .......... ( 86 )

1- کروموزوم های همتا وجود ندارد                                             2- تعدادکروموزوم ها 3 عدد می باشد

3- کروموزوم ها دو به دو همتا هستند                                           4- سه مجموعه کروموزوم وجود دارد

14- برای پیدایش گونه های دگر میهن حذف کدام عامل ضروری است ؟ ( 86 )

1- جهش                  2- شارش ژن                       3- رانش ژن                     4- انتخاب طبیعی

15- در جمعیتی در حال تعادل تعداد زنان و مردان برابر است اگر فراوانی ژن تالاسمی 5 درصد باشد فراوانی زنان ناقل در این جمعیت چند درصد است ؟ ( 87 )

1- 75/4                   2- 5/9                            3- 5/14                        4- 19

16- در مناطقی که عارضه ی گلبول های داسی شکل شایع است شایستگی تکاملی ................در هنگام شیوع مالاریا نسبت به قبل از آن .............. ( 87 )

1- افراد ناخالص – بیشتر می شود                                              2- هموزیگوت های مغلوب – کم تر می شود

3- هموزیگوت های غالب ومغلوب – کم تر می شود                       4- هموزیگوت مغلوب وهتروزیگوت ها – تغییر نمی کند

17- گیاه گل مغربی تتراپلوئید: ( 87 )

1- قادر به انجام تقسیم میوز نمی باشد                                         2- در گامت های خود چهار مجموعه کروموزوم دارد

3- در هنگام میوز 14 تتراد تشکیل می دهد                                   4- در اثر خطای میتوزی والدین خود ایجاد شده است

18- کدام عبارت ناپایداری دودمان دورگه را بیان می کند ؟ ( 87 )

1- دورگه ها به سن بلوغ نمی رسند                                            2- زیگوت دورگه ها رشد ونمو نمی کند

3- زاده های دو رگه ضعیف ونازایند                                           4- دورگه ها توانایی تولید گامت های فعال را ندارند

19- جدا بودن دو گونه ی ........آن ها تاييد می شود . ( 89 )

1-مختلف حشره ی شب تاب با عدم آميزش                          2-0اسب و الاغ با عدم تقسيم زيگوت حاصل از

3-بز و گوسفند با عدم توانايی تشکيل زيگوت از                   4-تتراپلوپيدی و ديپلوپيدی گياه ذگل مغربی با نازيستانی زاده ی

20- اگر نمونه ای از آميزش های نا همسان پسندانه توسط ژن خود ناسازگار سه اللی (x-z-y)کنترل شود و ژنوتيپ آلبومن حاصل از اين آميزش zyyباشد . ژنوتيپ کلاله ی والد به ترتيب (از راست به چپ ) کدام می تواند باشد ؟( 89 )

1-zy-xy                   2-xy-zy           3-zx-xy            4-zx-zy

21- نيمی از افراد يک جمعيت با تعادل هاردی – واينبرگ (ژنوتيپ ناخالص و نيمی ديگر به طور مساوی ژنوتيپ خالص دارند با انجام دو نسل خود لقاحی نسبت افراد هتروزيکوس به هوموزيگوس ............می شود .  ( 89 )              
                  

فصل ششم : پویایی جمعیت ها وجوامع زیستی

1- در رابطه ی کدام گونه ها  فقط یک طرف سود می برد ؟ ( 82 )

1- شته ومورچه                                                                    2- ریزوبیوم وگیاه سویا             

3- زنبور وگل شهدار ( نوش دار )                                            4- شقایق دریایی ودلقک ماهی

2- کدام عبارت صحیح است ؟ ( 83 )

1- کنام همه راه های ارتباطی جاندار با اکوسیستم است.

2- کنام بنیادی بخشی از کنام واقعی یک گونه است .

3- خذف صیادان اثرات رقابت را کاهش می دهد .

4- گونه های رقابت گر هر یک بخشی از کنام واقعی خود را اشغال می کنند.

3- به طور معمول در جمعیت های تعادلی .................... ( 86 )

1- تعداد فرزندان محدود نیست                                             2- بین افراد رقابت وجود ندارد

3- تراکم جمعیت نوسان زیادی دارد                                        4- مرگ ومیر افراد غیر تصادفی است

5- رابطه ی هم زيستی در ..............وجود ندارد . ( 88 )

1)روزن دار جلبک      2)نيتروزوموناس و سويا       3)سيانوباکتری و آسکوميست   4)نوزاد پروانه ای کلم و شب بو

6- در خصوص آزمايش ژوزف کانل که در ارتباط با دو گونه ی کشتی (تحت نام گونه ی 1و2 ) انجام گرفت . کدام عبارت نادرست است ؟( 88 )

1-اندازه ی کنام و بنيادی برای افراد گونه ی 2 يکسان است .

2-عدم وجود گونه ی 2ر اندازه ی کنام واقعی گونه ی 1 را بيش تر می کند .

3-وجود گونه ی 1 دسترسی به منابع زيستی را برای گونه ی 2 محدود می کند .

4-شرايط زندگی در مناطق پايينی صخره های ساحلی برای افراد گونه ی 1 قابل تحمل است .

فصل هفتم : رفتار شناسی

1-  واکنش افراد در روش یادگیری شرطی شدن فعال چیست ؟ ( 84 )

1- بدون استفاده از آزمون وخطا رفتار مناسبی نشان می دهد

2- بین تجارب گذشته ارتباط برقرار نموده واستدلال می نماید

3- در موقعیتی خاص با کمک تجربه رفتار مشخصی را ترک می نماید

4- حتی با وجود دریافت پاداش از تکرار مجدد رفتار خودداری می نماید

2- کدام عبارت در مورد شقایق دریایی نادرست است ؟ ( 87 )

1- با پنهان کردن دلقک ماهی ها به بقای آن ها کمک می کند.

2- تحت تاثیر حرکات مداوم آب شاخک های حسی خود را منقبض می کند.

3- به جز بعضی ماهی ها جانوران دیگر از نیش سمی اش در امان نیستند .

4- از هم زیستی با دلقک ماهی ها به طور مستقیم سود یا زیانی نمی بیند.

3- شیرهای نر شرق افریقا در هنگام رهبری گله................... ( 87 )

1- رفتارهای مشارکتی از خود نشان می دهند.

2- رفتاری در حهت منافع گونه دارند.

3- شانس بقای گونه را کاهش می دهند.

4- اندازه ی جمعیت را به طور قابل توجهی افزایش می دهند

4- در شرطی شدن کلاسيک پس از مدتی محرک ..............( 88 )

1-غير شرطی به تدريج به جای محرک شرطی قرار می گيرد .

2-غير شرطی پاسخی متفاوت با پاسخ محرک شرطی ايجاد می کند .

3-شرطی برای بروز پاسخ مناسب نيازمند محرک شرطی ديگری است .

4-شرطی برای بروز پاسخ مناسب مستقل از محرک غير شرطی عمل می کند .

5- کدام عبارت درباره ی ((نقش پذيری ))نادرست است ؟ ( 88 )

1-در حفظ و بقا جاندار ارزش زيادی دارد .                    2-منحصر به تشخيص و شناسايی مادر است

3-نقش مهمی در شکل گيری رفتار غريزی دارد                4-در دوره ی مشخصی از زندگی يک جاندار رخ می دهد .

6- به طور معمول صفات چشم گير در جانوران نر ...............( 89 )

1-احتمال بقای جاندار را کاهش می دهد و کم هزينه است.

2-ضامن بقای ژن های فرد و جبران کننده ی هزينه ی مصرفی است .

3-احتمال توليد مثل را افزايش می دهد و برای بقای جاندار الزامی است .

4-رقابت بين نرها را افزايش می دهد و در جلب نظر ماده ها موثر می باشد .

7- در شکل گيری کدام رفتار عاملی نقش دارد که در ساير رفتارها بی تاثير است ؟( 89 )

1-آواز خواندن گنجشک                                         2)آشيانه سازی مرغ عشق

3)برگرداندن تخم به درون لانه توسط غاز ماده               4)بيرون انداختن تخم ميزبان توسط جوجه ی کوکو

 

 

 

فصل هشتم : شارش انرژی در جانداران

1- الکترون های خارج شده از فتوسیستم دو ابتدا کدام را احیاء می کند ؟ ( 82 )

1- آب                    2- کلروفیل a                 3- دی اکسید کربن                     4- NADP+

2- نقش اصلی NADPH در فتوسنتز چیست ؟ ( 82 )

1- تامین الکترون های پرانرژی وپروتون برای مرحله ی دوم

2- مبدل انرژی شیمیایی در واکنش های نوری فتوسنتز

3- تامین الکترون های پرانرژی برای پیوند کربن – هیدروژن در مرحله سوم

4- تامین الکترون های پرانرژی برای پیوند کربن – هیدروژن در مرحله ی دوم

3- کدام مرحله از واکنش گلیکولیز بوده وانرژی زا است ؟ ( 82 )

1- تبدیل گلوکز به ترکیب شش کربنه                                         2- تبدیل پیروات به ترکیب سه کربنی

3- تبدیل ترکیب سه کربنی به پیروات                                         4- تبدیل ترکیب شش کربنه به دو ترکیب سه کربنه

4- آنزیم روبیسکو در کدام سلول های برگ ذرت برای فتوسنتز فعال تر است ؟ ( 82 )

1- مزوفیل                  2- غلاف آوندی                   3- اپیدرم بالایی                   4- اپیدرم زیرین

5- کدام در مورد همه ی اتوتروف ها صحیح است ؟ ( 83 )

1- هسته دارند                                                          2- کلروپلاست دارند

3- CO2 را در حضور نور جذب می کنند                       4- مواد معدنی را به ترکیبات آلی تبدیل می کنند

6- آنزیم های چرخه کلوین در کدام سلول های برگ نیشکر فعال تر هستند ؟ ( 83 )

1- اپیدرم زیرین               2- اپیدرم بالایی               3- غلاف آوندی                   4- میان برگ نرده ای

7- در فتوسنتز تجزیه آب در کدام ناحیه ی کلروپلاست صورت می گیرد ؟ ( 83 )

1- غشاء تیلاکوئید            2- فضای بین دو غشاء           3- فضای داخل تیلاکوئید                4- استروما

8- پس از فعال شدن آنزیم روبیسکو در جهت کربوکسیلازی ................ ( 83 )

1- ATPتولید شده ی قبلی مصرف می شود                      2- واکنش های تنفس نوری در گیاه آغاز می شود

3- مولکول های NADP+به NADPH تبدیل می شوند       4- با پیوستن گروه فسفات به ADP  ATP تولید می شود

9- کدام عبارت نادرست است ؟ ( 83 )

1- تنفس نوری مانع فتوسنتز است

2- تنفس نوری بیش تر در گیاهان C4 صورت می گیرد

3- کارایی فتوسنتز گیاهان CAM چندان بالا نیست

4- کارایی گیاهان C4 در نور بالا ودمای بالا دو برابر گیاهان C3 است

10- در مسیر آزاد سازی انرژی از گلوکز در صورت فقدان آخرین پذیرنده ی الکترون در زنجیره ی انتقال کدام

 فرایند متوقف نمی شود؟ (84 )

1- بازسازی NAD+ به طریق هوازی                                2- تولید FADH2

3- تشکیل استیا کوآنزیم A    

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

ویژگی های آغازیان :

1) همگی یوکاریوت             2) بیش تر تک سلولی و برخی پرسلولی       3) برخی فتوسنتز کننده و برخی انگل و شکارچی

4) برخی دارای تاژک و مژک   5) بسیاری ساکن آب ( بصورت پلانکتون های آزاد یا چسبیده ) و برخی ساکن خاک های مرطوب

6) برخی دارای بخش های پاسخ دهنده به تحریکات محیطی ( داشتن لکه چشمی در اوگلنا)

 7) بسیاری دارای تولید مثل غیرجنسی از طریق میتوز و برخی دارای دارای تولید مثل جنسی در شرایط  نامساعد

8) فاقد بافت های تمایز یافته مشابه آن چه در سایر فرمانروهای یوکاریوتی دیده می شود می باشند.

9) بر خلاف گیاهان و جانوران رویان یا جنین تشکیل نمی دهند.

10) فاقد ساختارهای تولید مثلی پرسلولی می باشند.

 

نکته: اولین یوکاریوت در واقع آغازیان بوده و دارای قدمتی 5/1 ملیارد ساله بوده و سایر یوکاریوت ها ( قارچ ها, گیاهان و جانوران) از آن ها مشتق شده اند.

اولین وِیژگی های یوکاریوتی که در آغازیان پدیدار شده است:

1) تولید مثل جنسی            2) پرسلولی بودن

انواع آغازیان: 1) پروتوزئر ( آغازیان هتروتروف یا جانوری ) 2) آغازیان فتوسنتز کننده ( جلبک ها)

 

ویژگی های کلامیدوموناس: 1) جلبک سبز تک سلولی  2) قادر به تشکیل کلنی هایی از انواع مختلفی از سلول

3) دارای سلول هاپلوییدی  4) دارای تولید مثل غیر جنسی به روش میتوز و تولید مثل جنسی در شرایط نامساعد

تولید مثل غیر جنسی در کلامیدوموناس: ( جلبکی تک سلولی)

1)در نتیجه یک تا سه تقسیم میتوز از سلول کلامیدوموناس دو تا هشت سلول هاپلویید موسوم به زئوسپور حاصل می آید.

2) زئوسپورها ابتدا درون دیواره سلول مادری باقی مانده و پس از رسیدن با پاره کردن دیواره آزاد می شوند.

تولید مثل جنسی در کلامیدوموناس : (در شرایط نامساعد یا تجمع مواد زاید در محیط)

1) تقسیم میتوز سلول هاپلویید و ایجاد سلول های هاپلوییدی موسوم به گامت ها

2) لقاح گامت ها و ایجاد سلول دیپلوییدی موسوم به زیگوسپور( سلول مقاوم به شرایط نا مساعد)

3) در شرایط مساعد با انجام میوز سلول های هاپلوییدی ایجاد می نماید که با پاره کردن زیگوسپور آزاد می گردند.

ویژگی های کاهوی دریایی : ( جلبکی پرسلولی)

1) جلبک سبز پر سلولی   2) دریازی    3) دارای تناوب نسل ( دارای اسپورفیت دیپلوییدی و گامتوفیت هاپلوییدی)

تولید مثل جنسی در کاهوی دریایی:

1) اسپورفیت دیپلوییدی دارای سلولهای تولید مثلی موسوم به اسپورانژ است که با میوز تولید زئوسپور های هاپلویید را می کند.

2) از رشد زئوسپورها ( هاگ ها) گامتوفیت پر سلولی حاصل می شود وگامتوفیت بالغ با میتوز گامت تولید می کند.

3) دو گامت با هم لقاح انجام داده و به اسپورفیتی جدید تبدیل می شوند.

ویژگی های اسپیروژیر: ( جلبکی پرسلولی)      1) جلبک سبز پر سلولی ( کلنی)       2) رشته ای شکل و ساکن آب       3) دارای کلوپلاست نواری شکل     4)دارای سلول های هاپلوییدی     5) تولید مثل جنسی به روش هم جوشی

تولید مثل جنسی در اسپیروژیر:

1) دو رشته اسپیروژیر در مجاور هم قرار گرفته و سپس از هر سلول زایده ای به سمت سلول مجاور فرستاده می شود.

2) با از بین رفتن دیواره سلول در محل تماس هسته یک رشته وارد سلول دیگر شده و زیگوت ایجاد می شود.

3) از رویش زیگوت ها در محیطهای مناسب رشته های هاپلوییدی خارج می شود.

ویژگی های آمیب ها

1) تک سلولی یوکاریوت   2) دارای برآمدگی های سیتوپلاسمی موسوم به پای کاذب ( جهت تغذیه و حرکت)  3) فاقد دیواره سلولی ( پاهای کاذب از هر بخشی از سلول بیرون می زند)  4) ساکن آب های شیرین و شور و خاک های مرطوب  5) فاقد میو و تولید مثل جنسی و دارای تولید مثل غیرجنسی و میتوز  6) اغلب دارای زندگی آزاد و فاقد زندگی انگلی 7) آمیب اسهال خونی از راه غذا و آب های آلوده منتقل می شود.

وِیژگی های روزن داران

1) دریازی موجود در ماسه های دریایی یا متصل به اجسام و بدن موجودات   2) دارای پوسته ای سوراخ دار و آهکی و محکم (از تجمع آن ها سنگ های آهکی حاصل می آید) 3) حلزونی شکل  4) دارای برآمدگی های سیتوپلاسمی خارج شده از سوراخ ها ( جهت تغذیه و حرکت) 5) برخی از جلبک های سبز همزیست در زیر پوسته خود تغذیه می کنند.

 

فصل دهم: آغازیان                                         باسمه تعالی                                   زیست شناسی پیش دانشگاهی

ویژگی های دیاتوم ها

1) تک سلولی فتوسنتز کننده 2) دیواره سلولی دو قسمتی و سیلیسی  با تزیینات خاص ( در نتیجه رسوبات ضخیم ایجاد سنگ های سیلیسی را می نمایند)  3) دیاتوم های ساکن دریاها مهمترین تولیدکننده های زنجیره های غذایی  می باشند 4) در نتیجه سر خوردن بر روی مواد شیمیایی ترشح شده از منافذ پوست حرکت می کنند 5) دارای تقارن شعاعی ( چرخی) یا  دوطرفه ( قوطی واکس)

6) دارای سلول های هاپلویید 7) معمولا دارای تولید مثل غیرجنسی و گاها تولید مثل جنسی

تولید مثل در دیاتوم ها:

1) در تولید مثل غیر جنسی دو نیمه ی پوسته از هم جدا شده و هر نیمه نیمه ی کوچکتر خود را می سازد در این الگو اندازه بدن دیاتوم ها نسل به نسل کوچک تر می شود.

2) در تولید مثل جنسی دیاتوم های بسیار کوچک از پوسته بیرون آمده با میوز ایجاد گامت نموده و تولید مثل جنسی انجام می شود. سلول حاصل از تولید مثل جنسی وقتی به قدر کافی بزرگ شد در اطراف خود دیواره سلولی را می سازد.

ویژگی های جلبک های سبز: 1) آغازیان فتواتوتروف 2) بسیاری تک سلولی و ساکن آب شیرین و برخی پرسلولی و ساکن آب شور و برخی پلانکتون های آب شورند 3) دارای رنگیزه های فتوسنتزی مشابه به رنگیزه های گیاهی ( انواع کلروفیل و کارتونید ها) 4) اغلب دارای هر دو نوع تولید مثل جنسی و غیر جنسی

ویژگی های جلبک های قهوه ای : 1) آغازیان فتواتوتروف 2) پر سلولی 3) دریازی 4) دارای چرخه زندگی تناوب نسل       

5) کلپ بزرگترین جلبک قهوه ای ساکن نواحی ماسه ای که غذا و حتی زیستگاه انواعی از جانوران است.

ویژگی های جلبک های قرمز: 1) آغازیان فتواتوتروف 2) پرسلولی 3) ساکن اقیانوس های گرم 4) به کمک رنگیزه فرمز قادر به جذب نور تابیده به اعماق می شوند  5) در دیواره سلولی برخی از آن ها کربنات کلسیم وجود دارد 6) چرخه زندگی آن ها تناوب نسل است 7) از برخی از آن ها جهت تولید آگار استفاده می شود.

وِِیژگی های تاژکداران چرخان

1) آغازیات تک سلولی و فتوسنتز کننده  2) ساکن آب شیرین  و اغلب آب های دریاها به صورت پلانکتونی 3) دارای پوشش سلولزی که اغلب توسط لایه سیلیسی پوشیده شده است ( منجر به ایجاد شکل های نامتعارفی شده است) 4) اغلب دو تاژکی

5) تعداد کمی تولید کننده سم های قوی 6) تولید مثل غیر جنسی از طریق میتوز

انواع تاژک : 1) تاژکی که یک انتهای آن در شیار طولی و انتهای دیگر آزاد بوده و به صورت یک سکان عمل می کند.

2) تاژکی که دور تا دور سلول را احاطه نموده و موجب چرخش و حرکت رو به جلو می شود.

ویژگی های تاژکدران جانور مانند: 1) آغازیان تک سلولی و هتروتروف 2) تعداد تاژک ها از مختلف از یک  تا هزاران عدد

3) برخی هم زیست در لوله گوارش موریانه و دارای آنزیم تجزیه کننده چوب ( سلولاز ) 4) برخی برای انسان و جانوران اهلی بیماری زا هستند 5) اغلب دارای تولید مثل غیر جنسی و برخی توانایی تولید گامت را دارا هستند.

ویژگی های اوگلناها: 1) تک سلولی و حدود یک سوم از آن ها فتوسنتز کننده و ما بقی هتروتروف می باشند 2) دو تاژکی

3) ساکن آب شیرین 4) ارتباط زیادی با تاژکداران جانوری داشته و برخی این دو شاخه را یک شاخه محسوب می کنند 5) دارای لکه چشمی که در جهت گیری اوگلنا به سوی نور کمک می کند ( لکه چشمی مجاور تاژک بلند قرار دارد) 6) تولید مثل غیر جنسی از طریق میتوز .          

  انواع تاژک :1) تازک بلند   2) تاژک کوتاه <

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

:در  آسکومیست ها 

  تولیدمثل غیرجنسی:

  هاگهای غیرجنسی درآسکومیست ها که از طریق میتوز پدید می آینددربیرون نوک نخینه ها قرار میگیرند که این موردمثل قرار گرفتن هاگهای غیر جنسی دئوترومیست ها وهاگهای جنسی بازیدیومیست ها است که همه موارد بهم شبیه اند.

 تولید مثل جنسی:

 بعد از جفت شدن هسته های هاپلوئید از دونخینه غیر مشابه،از اجتماع سایر نخینه های هاپلوئید ساختاری هاپلوئید به نام آسکوکارپ تشکیل میشود که در درون آن هسته های جفت شده ، اما ادغام نشده فراوان وجود دارد(پس تشکیل آسکوکارپ،قبل از تشکیل تخم دیپلوئید است)

از بین هزاران نخینه ادغام نشده ،در بعضی از نخینه ها ،ادغام هسته ها صورت گفته وتخم دیپلوئید بوجود می آید.از این به بعد به آن نخینه آسک گفته میشود وچون حاوی تخم دیپلوئید است  لذا عدد کروموزومی آسک، دیپلوئید است.دردرون آسک، تخم تقسیم میوز انجام میدهد که محصول میوز،تولید هسته های هاپلوئید است که هیچکدام هاگ نیستند(چون هنوز دیواره ضخیم ندارند) پس استثنائا تنها در آسکو میستها محصول مستقیم میوز ؛ تولید هاگهای جنسی نیست .

 هرکدام ازاین هسته های هاپلوئید یک میتوزانجام میدهندکه جمعا 8هسته هاپلوئید به نام هاگهای  جنسی دردرون آسک بوجود می آید پس نکته کنکوری=تنها در آسکومیستها هاگهای جنسی  محصول مستقیم تقسیم میتوز است درحالیکه دربقیه گروهها ،این هاگهای غیر جنسی هستند

که محصول میتوزاند 0 هاگهای جنسی با شکفتن آسک از آنجا خارج شده وپس از تقسیم میتوز  ورویش در خاک نخینه ها را بوجود می آورند که در نوک آنها هاگهای غیر جنسی با تعداد  خیلی زیاد بوجود می آیند که عامل اصلی در تکثیر این قارچها هستند.

 نکته= در زیگو میست ها وآسکومیستها تعداد هاگهای  غیرجنسی همیشه بیشتراز جنسی است درحالیکه در بازیدیو میستها بر عکس است ودئوترومیستها هم که هاگ جنسی ندارد.

چرخه زندگی زیگومیست ها:

 تقسیم میوز در درون زیگوسپورانژ باعث تولید هاگهای جنسی میشود که این هاگها زیگوسپورانژرا ترک نمی کنند بلکه در آنجا با تقسیم میتوز باعث ساخته شدن نخینه واسپورانژغیرجنسی هاپلوئید میشوند که دردرون اسپورانژ با تقسیم میتوز هاگهای غیر جنسی بوجود می آیند که اینها برخلاف هاگهای جنسی در هوا پخش شده وبا بوجود آمدن نخینه ها میشوند .

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

معیار تشخیص نوع چرخه سلولی

 همانطور که می دانید سه نوع چرخ اصلی تولید مثل جنسی در میان جانداران یوکاریوت مشاهده می شود:
الف- چرخه هاپلوئید ( ساده ترین چرخه ) : در میان اکثر قارچ ها و برخی آغازیان
ب- چرخه دیپلوئید: در میان اکثر جانوران و برخی آغازیان
ج- چرخه تناوب نسل ( پیچیده ترین چرخه) : در میان گیاهان و برخی آغازیان

  نکته اول: همانطور که مشاهده می کنید در میان شاخه های مختلف آغازیان می توان هر سه نوع چرخه را یافت واین یکی از مدارکی است که می تواند در اثبات نظریه تکامل قارچ ها ، گیاهان و جانوران از فرمانرو آغازیان به دانشمندان  کمک کند

نکته 2: برای شناخت هر یک از چرخه های بالا معیار خاصی وجود دارد . به این ترتیب که حتی اگر چرخه تولید مثل جنسی جانداری را که بسیار پیچیده و در هم و برهم ! است به ما بدهند باید بتوانیم با توجه به این معیارها نوع چرخه را حدس بزنیم. چون این معیارها کار تشخیص نوع چرخه را آسان می کنند و اهمیت زیادی هم دارند به آن ها می پردازیم :

معیار تشخیص چرخه هاپلوئید: اصلی ترین معیار تقسیم میوز سلول تخم است.
معیار تشخیص چرخه دیپلوئید: اصلی ترین معیار تولید گامت از تقسیم میوز است .
معیار تشخیص چرخه تناول نسل : این چرخه در واقع ترکیبی از دو چرخه قبل است. ولی نه سلول تخم میوز می کند و نه گامت از میوز حاصل می شود.

همانطور که مشاهده می کنید بهترین راه و سریع ترین راه این است که فورا تقسیم میوز را در چرخه پیدا کنیم...ببینیم روی چه سلولی انجام می شود...یا حاصل آن چیست...

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

نکاتي  از مباحث تقسيم سلول و ژنتيک

 ۱)چرخه سلولي از پايان يک مرحله تقسيم تا پايان تقسيم بعدي است که شامل دو مرحله اصلي اينترفاز وتقسيم سلولي مي باشد.

2)مرحله اينترفاز شامل سه مرحله يG1,G2,S مي باشددر مرحله ي G1   آنزيمهاي ويژه اي فعال مي شوند که در سنتزDNA دخالت دارند.مانند انواع پليمراز ، ليگاز، هليکازو در مرحله   DNA,S  مضاغف ميشود و در مرحله   G2  بر مقدار سنتز پروتئين افزوده خواهد شد،که اغلب اين پروتئينها مربوط به دو برابر شدن اندامکهاي درون سلولي است.

3)در يوکاريوتها در طي اينترفاز ،DNA  هنوز توسط هيستون به طور کامل بسته بندي و فشرده نشده است که در اين حالت به اين مجموعه کروماتين گويند.ولي در آغاز مرحله تقسيم،DNA   توسط هيستون به طور کامل بسته  بندي و فشرده مي شود که به آن کروموزوم مي گويند.

4)کروموزوم در مرحله ي پروفاز ،متافاز و ابتداي آنافاز ميتوز ،دو رشته اي است که به هر رشته ي آن کروماتيد گويند و هردو درمحلي به نام سانترومر به هم متصل مي شوند.

در انتهاي آنافاز و در مرحله ي تلوفاز ميتوز کروموزوم تک کروماتيدي است.در تمام مراحل تقسيم اول ميوز و مراحل پروفاز ،متافاز و ابتداي آنافاز تقسيم دوم ميوز کروموزوم دو کروماتيدي و در انتهاي مرحله آنافاز و در مرحله ي تلوفاز تقسيم دوم ميوز کروموزوم تک کروماتيدي است. (کروموزومهاي تک کروماتيدي و دو کروماتيدي هر کدام يک عدد سانترومر دارند.)

5)به ازاي هر کروماتيد يک مولکول DNA  دو رشته ي پلي نوکلئوتيدي وجود دارد. بنابر اين در هر کروموزوم دو کروماتيدي ،دو مولکولDNA   و چهار رشته ي پلي نوکلئوتيدي  وجود دارد.

6)درهر تتراد در مرحله ي پروفاز 1 ميوز دو عددکروموزوم دو رشته اي که از پهلو به هم چسبيده اند و وجود دارد.در نتيجه در هر تترادچهار مولکول  DNA  و  هشت رشته ي پلي نوکلئوتيدي  از DNA  وجود دارد.

7)در پروفاز 1 پس از تشکيل تتراد غشاء هسته نا پديدمي شود.

8)به ازاي نصف تعداد کروموزومها در يک سلول توليد کننده گامت در مرحله ي پروفاز ميوز 1  تتراد بوجود مي آيد.

9)از يک سلول با هر تعدادکروموزوم در نتيجه تقسيم ميتوز دو سلول با همان تعداد کروموزوم  تک کروماتيدي بوجود مي آيد.

10)از يک سلول ديپلوئيد در نتيجه تقسيم اول ميوز دو عدد سلول هاپلوئيد با کروموزومهاي دو رشته اي بوجود مي آيد که هر کدام از اين سلولها طي تقسيم  دوم ميوز دو عدد سلول هاپلوئيد با کروموزومهاي تک کروماتيدي بوجود مي آورند که در نهايت از دو سلول هاپلوئيد حاصل از تقسيم اول ميوز ،طي تقسيم دوم ميوز چهار عدد سلول هاپلوئيد با کروموزومهاي تک کروماتيدي بوجود خواهد آمد.

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

حلقه هاي سالانه

 درمقطع ساقه هاي چوبي گياهان دولپه اي ومخروط داران ونيز گياهان ساكن مناطق معتدل،حلقه هاي رشد ديده مي شود اين حلقه ها در مقطع ساقه تك لپه اي ها(خرما ونارگيل)وگياهاني كه در مناطق گرمسير مي رويند(بعلت ادامه رشد در طول سال) ديده نمي شوند .

در اين گياهان سال به سال به علت زياد شدن آوند ها قطر ساقه زيادتر مي شود.

به طوري كه با برش ساقه گياه حلقه هاي متحدالمركزي ديده مي شود كه به آنها حلقه هاي رشد سالانه مي گويند.(لايه هاي ضخيم چوب پسين يا چوب اغلب حلقه اي شكل هستند)با برش حلقه هاي عرضي و مشاهده ي رشد سالانه گياه مي توان به شرايط گذشته زندگي گياه پي برد (حلقه های سالانه نه تنها سن درخت را نشان می دهند  بلکه آنها می توانند شرایط محیطی و اقلیمی را که گیاه در طول زندگی خود گذرانیده است به ما بازگو نمایند .  )

 حلقه هاي سالانه در واقع آوند هاي چوبي از كار افتاده ي مربوط به سال هاي قبل اند اگر با ذره بين به مقطع صيقل شده ي يك ساقه ي چند ساله نگاه كنيم دهانه ي آوند ها را به صورت لانه ي زنبور مشاهده خواهيم كرد .هر حلقه كه نتيجه ي فعاليت يك سال كامبيوم است، از دوقسمت تيره وروشن تشكيل شده است در قسمت هاي روشن ، آوند ها بازتر بوده وآب واملاح بيش تري را منتقل مي كرده انديعني دراين قسمت هاياخته ها بزرگتر وديواره آن ها نازكتر است(در بهار) در قسمت هاي تيره، دهانه ي آوند ها كوچك تر است وآوند ها به صورت فشرده به هم قرار دارند(درتابستان و پاييز)

نكته: هر سال تنها یک حلقه رشد می کند

 سن درخت را مي توان با شمارش حلقه ها در سطح مقطع تنه درخت(در نزديكي خاك)تعيين كرد.وقوع حلقه هاي رشد كاذب موجب مي شود كه سن درخت زيادتر تخمين زده شود.ازجمله عوامل مسئول در توليد حلقه هاي كاذب خشكي وبي برگ شدن گياه  بوسيله حشرات است.

 ضخامت حلقه ها معمولا مساوي نيست وبستگي  به عوامل محيطي مانند نور،دما،باران ،رطوبت،خاك فطول فصل رويش ورقابت دارد .بديهي است هرچه فعاليت گياه در طول يك سال بيش ترباشد،قطر حلقه هاي مربوط به آن سال هم بيش تر خواهد بود.

برای تعیین سن درخت ، نیاز به بریدن آن نیست . گیاه شناسان و جنگل بانان از دستگاههای سوراخ کننده ای برای این منظور استفاده می کنند . در این شیوه یک قطعه میله ای شکل از چوب درخت را عمود بر تنه آن برمی دارند . حلقه های سالانه سپس در این قطعه چوب شمارش می شود . سوراخ کوچک باقیمانده روی تنه درخت را پس از آن با مواد ضدعفونی کننده پرمی کنند تا از ورود بیماری به آن جلوگیری شده و به درخت آسیبی وارد نشود .

 حلقه هاي ساقه گياه دوساله چوبي(ازداخل به خارج)

             پارانشيم مغزي - چوب نخستين-  چوب سال اول-  چوب سال دوم- كامبيوم آوندي-  آبكش سال دوم- آبكش سال اول- آبكش نخستين-  پوست - كامبيوم چوب پنبه ساز-  چوب پنبه

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

فصل اول (از ژن تا پروتئین)
 

1- به چه دلائلي نظريه يك ژن – يك آنزيم تبديل به نظريه يك ژن – يك رشته پلي پپتيد گرديد؟(دو دليل ذكر نماييد)

2- چگونگي خاموش شدن اپران لك را در غياب لاكتوز شرح دهيد.

3- جهش هاي نقطه اي و جهش هاي تغيير چهار چوب را تعريف كنيد.

4- نقش عوامل رونویسی و افزاینده را در تنظیم بیان ژن های یوکاریوتی بنویسید.

5- چگونگي روشن شدن اپران لك را درحضورلاكتوز شرح دهيد.

6- پاسخ دهید:الف- tRNA آغازگر چیست؟       

  ب- آنتی کدون tRNA آغازگر کدام است؟

7- چگونگي ساخت واكسن را به روش مهندسي ژنتيك شرح دهيد.

8- كلون كردن گوسفند را از طريق سلول پستاني شرح دهيد.

9- بيدل و تاتوم پس از آزمايشات بر روي كپك نوروسپورا چه  نظريه اي ارائه دادند؟

10- اگر mRNA سيتو پلاسم با همان mRNA در هسته يوكاريوتي، استخراج و  در كنار همديگر قرار گيرند،در برخي قسمتها حلقه هايي مشاهده خواهد شد. اين حلقه ها بيان كننده چه مطلبي است؟ 

11- مراحل مختلف پروتئين سازي كه در زيرآمده است را به ترتيب، از شروع به پايان ترجمه، مرتب نماييد.

1)tRNA با دو آمينو اسيد در جايگاه A قرار دارد. و Pخالي است.           

2) ريبوزوم بر روي  mRNA حركت ميكند.                                          

3)آنتي كدون با كدون   AUGدر جايگاه P جفت مي شود.

4 )كدون UGA، در جايگاه Aقرار ميگيرد.

5) جايگاه A  و P  بوسيله   tRNA  اشغال شده است.

12- پاسخ کوتاه دهید:

الف) علامت بیماری الکاپتونوریا چیست؟

ب)علت این بیماری چیست؟

13- محیط کشت حداقل چیست؟ به چه دلیل کپک های جهش یافته قادر به رشد در محیط کشت حداقل نیستند؟

14- به چه دلیل رمز های وراثتی نمی توانند کمتر از سه حرف باشند؟

15- انواع RNA را با ذکر وظیفه شرح دهید.

16- پاسخ دهید:

الف- به چه دلیل DNA نمی تواند مستقیما برای ساختن پروتئین مورد استفاده قرار گیرد؟

ب- دو دلیل ذکر نمائید که دانشمندان بر اساس آن به این نتیجه رسیده اند که مولکول RNA مولکول میانجی برای پروتئین سازی است.

17- در سلول چند نوع RNA یافت می شود و نقش هر کدام چیست؟

18- در سلول یو کاریوتی چند نوع RNA  پلی مراز وجود دارد؟ نقش هر کدام چیست؟

19- راه انداز چیست و چه نقشی دارد؟

20- هر ریبوزوم چند جایگاه دارد و در هر جایگاه چه فرآیندی روی می دهد؟

21- در مرحله آغاز ترجمه ، tRNAآغازگر وارد کدام جایگاه شده و با چه نوع کدونی رابطه ی مکملی برقرار می کند؟

22- الف- اولین کدونی که در جایگاه P قرار می گیرد چیست ؟

ب- چنانچه رمزDNA ،TATباشد،آنتی کدون مربوط به آن کدام است؟

23- mRNAزیررا در نظر گرفته و به سوالات آن پاسخ دهید:

UCAAUGGCCACGUAGCGA
الف- اولین کدونی که در جایگاهA  می گیرد چیست؟

ب- سومین آنتی کدونی که در جایگاهP قرار میگیرد چیست؟

ج- آخرین کدونی که در جایگاه P قرار می گیرد  چیست؟

د- هنگام ترجمه،چند آمینو اسید در رشته پلی پپتیدی قرار می گیرد؟

24- ژنهای گسسته در چه سلول هایی وجود دارد؟و چرا به این نام خوانده شده اند؟

25- الف- اگزون چیست؟

ب- یک mRNA اولیه که شامل 5اگزون و 4 اینترون میباشد برای تبدیل شدن به mRNA بالغ چند پیوند فسفو دی استری باید شکسته شود؟

26- اپران چیست؟بخشهای تشکیل دهنده آن را بنویسید.

27- mRNA چند ژنی را تعریف کنید.

28- الف- عامل تنظیم کننده اپران لک چه نام دارد؟

ب- چگونگی خاموش شدن اپران لک را توضیح دهید.

29- عوامل رونویسی در چه نوع سلول هایی وجود داشته و جنس آن چیست؟

30- الف- جهش چیست؟

ب- انواع جهش های نقطه ای را شرح دهید.

31- جهش جانشینی چگونه ممکن است تاثیری در بیان ژن نداشته باشد؟ 

32- جایگاه آغاز رونویسی را تعریف کنید.
33- رمز DNAچگونه شناخته شد؟

34- ساختار برگ شبدری DNA را تعریف کنید.

35- mRNA اولیه را تعریف کرده،تفاوت آن را با mRNA بالغ بنویسید.

36- ژن های گسسته چه نوع ژن هایی هستند؟ و در کدام سلول ها وجود دارند؟

37- الف- تنظیم بیان ژن در کدام سطوح انجام می گیرد؟

ب- در پروکاریوت ها عمدتا تنظیم بیان ژن در کدام سطح می باشد؟

38- الف- تفاوت mRNAچند ژنی با mRNA تک ژنی چیست؟

ب- در اپران لک بخش ساختاری دارای چند ژن بوده و تعداد راه انداز آنها کدامند؟

39- الف- در کدام گروه سلول ها آنزیم RNAپلی مراز به تنهایی نمی تواند راه انداز را شناسایی نماید؟

 ب- جنس عوامل رونویسی در یوکاریوت ها چیست؟

40- جهش تغییر چهار چوب چیست؟ چرا به این نام خوانده می شود؟

فصل دوم(تکنولوژی زیستی)

  41- پاسخ كوتاه

الف- جایگاه تشخیص آنزیم چيست؟                                   

ب- ژن درماني چيست؟  

42- به چه دلیل پلازمیدها را کروموزوم کمکی می نامند؟ 

43- مرحله غربال کردن باکتریها را در مهندسی ژنتیک شرح دهید.

44- چهار مرحله ی اصلی مهندسی ژنتیک را نام ببرید.

45- DNA نوترکیب را تعریف کنید.

46- آنزیم های محدود کننده را تعریف کرده،در کدام سلول ها وجود دارند؟

47- برای ساخت DNAنوترکیب به چند نوع انزیم نیاز است؟ نقش هر انزیم چیست؟

48- الف- در جایگاه تشخیص آنزیم چند پیوند هیدروژنی و فسفو دی استری وجود دارد؟

ب- بر اثرفعالیت آنزیم چند پیوند هیدروژنی و فسفودی استری شکسته می شود؟

49- وکتور چیست؟ معمولترین وکتورها کدامند؟

50- برای جدا سازی ژن خارجی و DNA پلازمید از یکدیگر ،از چه روشی استفاده می شود؟شرح دهید.

51- پس از پایان الکتروفورز در ژل ،چند نواربر روی ژل تشکیل و هر کدام حاوی چه نوع DNA ایی است؟

52- الف- روش تهیه واکسن در مهندسی ژنتیک چگونه است؟

ب- روش معمول تهیه واکسن چگونه بوده و چه اشکالی ممکن است در تهیه آن پیش آید؟

53- ژنوم سلول های یوکاریوتی شامل چیست؟

54- روش تهیه پروتئین های پیچیده انسانی را در مهندسی ژنتیک شرح دهید.

55- محققان چگونه از پلازمید Ti در جهت اهداف مهندسی ژنتیک استفاده می کنند؟

56- به چه جانورانی ،جانوران تراژنی می گویند؟ 

57- نحوه تشکیل گوسفند دالی را شرح دهید.

58- تفنگ ژنی چیست؟

59- نحوه تشکیل هورمون رشد گاوی را در مهندسی ژنتیک بنویسید.

60- مهندسی ژنتیک چیست؟اولین جانداری که با روش های مهندسی ژنتیک تغییر پیدا کرد چه نام دارد؟

61- برای ساختن DNAنوترکیب به چند نوع آنزیم نیاز داریم؟توضیح دهید.

62- الف- انتهای چسبنده چیست؟

ب- برای برقراری پیوند فسفودی استر میان دو DNA از چه آنزیمی استفاده می شود؟

63- انزیم محدود کننده ایکو Rیک کدام توالی نوکلئوتیدی را می شناسد و آن را از بین کدام نوکلئوتید ها می شکند؟

64- الف- هدف پروژه ژنوم انسان چیست؟

ب- توالی اولین موجود پرسلولی که نقشه برداری شد، مربوط به کدام موجود است؟

65- نقش مهندسی ژنتیک در کشاورزی جیست؟ شرح دهید.

 

فصل سوم(پیدایش و گسترش زندگی)

 66- دو الگوی علمی ارائه شده در مورد منشاء حیات را با یکدیگر مقایسه کنید.

67- مراحل پيدايش حيات طبق نظريه مدل حباب كدامند؟

68- دلايلي كه نشان ميدهد ميتوكندري ها و كلروپلاست ها از باكتري حاصل شده اند را فقط نام ببريد.

69- پاسخ كوتاه دهيد:

الف- علت گسترش حيات به خشكي چه بود؟                                                                   

ب- اولين جانوراني كه از دريا به خشكي آمدند كدام بودند؟

ج- منشا ء گروههای جانوری چیست؟

70- خاستگاه متابولیسم ( چگونگی شکل گیری و تکامل اولین واکنشهای حیاتی) را توضیح دهید.

71- چگونگی تکامل یوکاریوتها را شرح دهید. 

72- پاسخ كوتاه دهيد:  الف- نخستین جانداران تک سلولی که روی زمین پدیدار شدند کدامند؟

ب- اولين جانوراني كه از دريا به خشكي آمدند كدام بودند؟             

ج- جد بند پایان امروزی چیست؟

73-الف- اولین قدم به سمت سازماندهی سلول تشکیل چه چیزی است؟

ب- اولین مولکول خود همانند ساز،کدام مولکول است؟

74- چگونه در آغاز پیدایش حیات، ساز و کار وراثت شکل گرفت؟

75- نظریه ی درون همزیستی بیانگر چه مطلبی است؟

76- الف- انقراض گروهی چیست؟

ب- مخرب ترین انقراض گروهی کدام است؟

77- الف- دایناسورها در کدام انقراض گروهی از بین رفتند؟

ب- انقراض دایناسورها امکان گسترش کدام گروههای جانوری را فراهم کرد؟

78- چگونه امکان گسترش حیات بر روی خشکی ممکن گردید؟شرح دهید.

79- اولین مهره دارانی که پدید آمدند کدام گروه بودند؟ نحوه تغذیه در آنها چگونه بوده است؟

80- نخستین مهره داران ساکن خشکی کدام گروه بوده و چه ویژگی هایی داشتند؟

81- الف- خزندگان از کدام گروه جانوری ایجاد شده اند؟

   ب- چه ویژگی هایی خزندگان را برای زیستن در خشکی سازگار نموده است؟

82- چرا جانداران اولیه ی ساکن خشکی ، نمی توانستند آب را ترک کنند؟

83- کدام سازو کارها کمک کردندکه نخستین مجموعه های پر سلولی تشکیل شدند؟

84- نخستین مهره داران ساکن خشکی کدام گروه بودند و از دگرگونی کدام جانوران پدید آمدند؟

85- دو ویژگی RNA اولیه چیست؟


فصل چهارم(تغییر و تحول گونه ها)
 

 86- اصول نظریه لامارک را در باره تغییر گونه ها بنویسید.

87- توضییح دهید که انتخاب طبیعی داروین چگونه باعث تغییر جمعیت ها می شود؟

88- اثر انتخاب طبیعی را بر فراوانی الل ها بنویسید.

89- محیط های مناسب برای تشکیل سنگوارها را نام ببرید.

90- احتمال تشکیل سنگواره در کدام جانوران بیشتر است؟

91- از کدام مولکول ها برای تهیه درخت های تبار زایشی استفاده می شود؟

92- اندام وستیجیا ل چه اندام هایی هستند ؟مثال بزنید.

93- اندام همولوگ را تعریف کرده و مثالی بزنید.

94- الگوی تغییر تدریجی را با تعادل نقطه ای مقایسه نمایید.

95- چه وقایعی موجب تغبییرات ناگهانی و شدید در محیط های زیستی شده اند و چه تاثیری بر روی گونه ها داشته اند؟

96- تاثیرانتخاب طبیعی بر فراوانی پروانه های بیستون بتولاریا (شب پرواز فلفلی) چگونه است؟

97- نتیجه تحقیقات خانواده گرانت را در مورد منقار سهره ها بنویسید.

98- طبق نظريه نوتركيبي 4 عامل كه سبب گوناگوني ژني مي شود كدامند؟

99- الف- الگوي تغيير تدريجي

ب- دو مورد از وقايعي كه سبب تغييرات ناگهاني و شديد در اقليم شده اند را نام ببريد.        

100- الف- انتخاب طبیعی را تعریف کنید.

 ب- دو محیط مناسب برای تشکیل سنگواره کدامند؟

101- پروتئینها چگونه آثار تغییر گونه ها را در خود ثبت کرده اند؟شرح دهید. 

102- الف- الگوی گونه زایی ناگهانی چیست؟                                                           

ب- بررسی آثار سنگواره ای تایید کننده کدام نوع الگوی تغییر گونه ها می باشد؟ شرح دهید.

103- الف- نظریه مالتوس در باره رشد جمعیت انسانی چیست؟

ب- واژه ی جمعیت را تعریف کنید.

104- دو عامل که در زادآوری جنسی منابع بی انتهایی برای انواع جدید موجودات به منظور انتخاب طبیعی و یا مصنوعی فراهم می کند ،کدامند؟نام ببرید.

105- چگونه انقراض منجر به جانشینی گونه شده است؟

106- بر پایه نظریه ی ترکیبی ،گوناگونی ژنی منجر به سه مورد می شود . نام ببرید.

107- به چه علت آثار سنگواره ای یافت شده کامل نیستند؟

108- الف- نیای مشترک چیست؟

ب- مقایسه یک زنجیره از هموگلوبین جانوران مختلف با یکدیگر نشان دهنده چه مطلبی می باشد؟

109- الف- ویژگی استخوان لگن در وال ها چیست؟

ب- کدام گروه از جانوران، حفره های گلویی خود را حفظ می کنند؟

110- چرا تحقیقات دیوید لاک بر روی سهره ها موفقیت آمیز نبود؟

111- به نظر داروین علت وجود گونه های مختلف سهره ها در اندازه منقار آنها چیست؟

فصل پنجم(ژنتیک جمعیت)
 

 112- خزانه ی ژنی جمعیت را تعریف کنید.

113- عوامل موثر در برقرار ماندن تعادل هاردی-واینبرگ کدام اند؟

114- عوامل تغییر دهنده ی ساختار ژنی جمعیت ها کدام اند؟

115-الف- مهم ترین نقش جهش در جمعیت ها چیست؟

ب- چرا معمولا جهش را به عنوان عامل اصلی تغییر فراوانی اللها در نظر نمی گیرند؟

116- شارش ژن چيست؟ شارش چه اثري بر ميزان تنوع درون جمعيت پذيرنده و واگرايي جمعيت ها دارد؟

117- الف- منظور از آمیزش تصادفی چیست؟

ب- درون آمیزی چه تاثیری بر فراوانی نسبی اللها و فراوانی افراد خالص دارد؟

118- آمیزش ناهمسان پسندانه ، بین چه افرادی انجام می گیرد و نتیجه این آمیزش چیست؟

119- آمیزش همسان پسندانه ، بین چه افرادی انجام می گیرد و نتیجه این آمیزش چیست؟

120- چگونه شارش در جهت کاهش تفاوت بین جمعیت ها عمل می کند؟

121- در گیاه شبدر ، نحوه ی تشکیل لوله گرده و لقاح را بنویسید.

122- الف- رانش ژن چه تاثیری بر روی فراوانی الل در خزانه ی ژنی دارد؟

ب- رانش ژن چه تاثیری بر روی تنوع درون جمعیت ها دارد؟

123- شایستگی تکاملی چیست؟

124- چرا الل های نامطلوب غالب ،سریعتر از الل های نامطلوب مغلوب از جمعیت حذف می شوند؟

125- انتخاب طبيعي در محيط متغير بر روي صفات كمي چه اثري دارد ؟ با ذكر مثالي شرح دهيد.

126- انتخاب طبيعي در محيط ناهمگن بر روي صفات كمي چه اثري دارد ؟ با ذكر مثالي شرح دهيد.

127- انتخاب جهت دار چه زمانی اتفاق می افتد و انتخاب طبیعی چه نوع فنوتیپی را انتخاب میکند؟

128- انتخاب پایدار کننده چه زمانی اتفاق می افتد و انتخاب طبیعی چه نوع فنوتیپی را انتخاب میکند؟

129- انتخاب گسلنده چه زمانی اتفاق می افتد و انتخاب طبیعی چه نوع فنوتیپی را انتخاب میکند؟

130- انتخاب گسلنده ، چگونه زمینه را برای اشتقاق گونه ها فراهم می کند؟

131- پیدایش دانه های ذرت با میزان روغن بیشتر ،مربوط به چه نوع فرایند و انتخاب است؟

132- اگر فراوانی الل کم خونی در منطقه مالاریا خیز4/0 باشد ، فراوانی افراد غالب خالص و هتروزیگوت چند در صد است؟

133- الف- انتخاب وابسته به فراوانی چه هنگامی رخ می دهد؟

ب- چه هنگام شایستگی تکاملی پروانه های غیر سمی (مقلد) کاهش می یابد؟

134- انتخاب متوازن چیست؟ دو نمونه از آن را نام ببرید.

135- چه رابطه ای بین تعداد پروانه های مقلد و شایستگی تکاملی آنها وجود دارد؟

136- مهمترین عامل در جدا ماندن خزانه ژنی سد های پیش زیگوتی ، کدام است؟ دو مثال ذکر کنید.

137- جدایی زمانی چگونه مانع از جدا ماندن خزانه ی زنی می گردد؟

138- کدام نوع گونه زایی نیاز به جدایی مکانی ندارد و چه هنگام این گونه زایی رخ می دهد؟

139- الف- گونه زایی دگر میهنی با کدام عامل شروع می شود؟

ب- چه عواملی در ایجاد گونه زایی دگر میهنی موثرند؟

140- عواملی که باعث گونه زایی هم میهنی می شود،نام ببرید.

141- نازایی دورگه را با ذکر مثالی شرح داده و بنویسید که سدی پیش زیگوتی است یا پس زیگوتی؟

142- در یک جمعیت 100 تایی از مگس های سرکه با تعداد نوتیپ های gg20+Gg30+GG50 فراوانی آللهای Gوgرا محاسبه نمایید.

143- آگر در جمعیتی 1500تایی ازمگس های سرکه با تعادل هاردی واینبرگ، فراوانی افراد بال کوتاه 16%باشد،چه تعداد از افراد جمعیت بال بلند ناخالص هستند؟

144- در جمعيتي با تركيب ژنوتيپي   aa50 + Aa100+ AA50    

 الف- فراواني گامت هاي A وa كدامند؟                            

ب- چنانچه شايستگي تكاملي آلل a برابر با 5/0 باشد .فراواني آلل هاي A وa را در گامت هايي كه توسط افراد جمعيت توليد مي شوند بدست آوريد.

145- اگر در جمعیتی ،16%افراد Rhمنفی باشند.

الف- فراوانی الل ها ی Rوr چیست؟

ب- فراوانی افراد ناخالص کدام است؟

146- اگر فراوانی سه الل گروه خونی به ترتیب 6/0=O،3/0=A،1/0=Bباشد. فراوانی نسبی هر یک از فنوتیپ های AوBوABوO را محاسبه نمایید.

147- در جمعیتی فراوانی افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل 4%است. فراوانی افرادی که در هیچ منطقه ای به بیماری مالاریا مبتلا نشوند ،چند درصد است؟

148- اگر از جمعیت های 1200 تای از گل میمونی ،تعداد گل های صورتی و سفید مساوی و تعداد گل های قرمز 600 عدد باشدو بر اثر رانش ژن دو سوم از گل های سفید از بین رفته باشد، فراوانی الل های ایجاد کننده ی رنگ قرمز چند درصد است؟ 

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

۱-مهمترین پنتوز ها: ریبوز و دئوکسی ریبوز

-2- بیشترین ترکیب آلی طبیعت: سلولز

-3 -بیشترین تعداد مولکول هاي غشاء: فسفولیپیدها

-4- مهمترین پروتئین ها: آنزیم ها

-5 -مهمترین ابزارهاي سلول : آنزیم ها

-6 -بیشترین ترکیب بدن: آب

7 -بیشترین ترکیب آلی بدن: پروتئین ها

-8- مهمترین تولید کننده پروتئازها: روده

-9 -مهمترین تولید کننده لیپازها: پانکراس

-10 -کوچکترین سلول: باکتري

-11- کوچکترین سلول یوکاریوت: اریتروسیت

-12- درازترین سلول ها: عصبی و ماهیچه اي

-13 -بزرگترین سلول یوکاریوت: تخم پرندگان

-14- آشکارترین تفاوت سلول هاي پروکاریوتی و یوکاریوتی: وجود اندامک هاي غشادار درون سلولی در یوکاریوت ها

-15 -ساده ترین جانداران پرسلولی: کلنی ها

-16 -ساده ترین نوع تولید مثل: تقسیم دوتایی باکتري

-17 -ساده ترین نوع زایش در : ولوکس

-18 -ساده ترین بافت بدن: پوششی

-19 -سخت ترین بافت بدن: استخوان

-20 -بیشترین وزن بدن ،بافت: ماهیچه اي

-21 -مهمترین مناطق مریستمی گیاهان علفی و جوان: مریستم هاي رأسی

-22 -از مهمترین کارهاي شبکه آندوپلاسمی صاف: ساختن اسیدهاي چرب ،استروئیدها،فسفولیپیدها

-23 -جایگاه بیشترین ماده ژنتیک سلول هاي یوکاریوتی: هسته

-24- کوچکترین و ساده ترین ریبوزوم ها: ریبوزوم هاي پروکاریوت ها ،میتوکندري،کلروپلاست.

-25 -بیشترین فضاي بین سلولی در گیاهان: سلول هاي پارانشیمی

-26 -کمترین فضاي بین سلولی در گیاهان: سلول هاي مریستمی

27 -ضخیم ترین دیواره نخستین در بافت: کلانشیم

-28 -بیشترین تعداد میتوکندري در یک سلول گیاهی: در سلول همراه

-29 -بزرگترین واکوئل در سلول گیاهی: پارانشیم بالغ و سلول آبکشی

-30 -متنوع ترین اعمال سلولی در گیاهان در سلول هاي: پارانشیمی

-31- بیشترین انواع سلول در یک بافت گیاهی: بافت آبکشی

-32 -بزرگترین جانور کره زمین: وال

-33 -قوي ترین ماهیچه صاف لوله ي گوارش: ماهیچه هاي دریچه پیلور

-34 -قوي ترین آنزیم هاي لوله گوارش: آنزیم هاي برون ریز پانکراس

-35 -مهمترین عامل مؤثر بر تخلیه معده: ترکیب شیمیایی و حجم کیموس موجود در دوازدهه

-36 -ترشحات نزدیکترین غدد به پیلور: آنزیم هاي شیره معده و گاسترین

-37 -طویل ترین لوله ي گوارش در : گیاهخواران

-38 -کاراترین دستگاه گوارش بین گیاهخواران: نشخوارکنندگان

-39 -شدیدترین میل ترکیبی با هموگلوبین: مونواکسید کربن

-40 -بیشترین حجم خون بدن در: سیاهرگ ها

-41 -بیشترین سرعت خون بدن در : سرخرگها (آئورت)

-42- کمترین نفوذپذیري مویرگ ها در: مویرگ هاي مغز

-43 -بیشترین طول عمر بین سلول هاي خونی: ماکروفاژها

-44 -مهمترین نقش ریشه: جذب آب و مواد معدنی محلول در خاك

-45 -سمی ترین ماده دفعی نیتروژندار: آمونیاك

-46 -بیشترین نیاز به آب براي دفع بین مواد زائد نیتروژندار: آمونیاك

-47 -بیشترین نیاز به انرژي براي دفع بین مواد زائد نیتروژندار: اوریک اسید

-48 -پیچیده ترین فرمول بین مواد دفعی نیتروژندار: اوریک اسید

-49 -مهمترین عامل ایجاد فشار ریشه اي: دایره محیطیه

-50- بارزترین نشانه ي فشار ریشه اي: تعریق

-51- مهمترین عامل در تعیین نوع ماده دفعی جانور: زیستگاه جانور

H2O - CO2 – -52 بیشترین مواد دفعی گیاهان: 02

-53 -مناسبترین مایع براي کاهش اصطکاك میان دو سطح: مایع مفصلی

-54 -ساده ترین روش مبارزه ي پادتن: چسبیدن به آنتی ژن سطح میکروب

-55 -بزرگترین بخش مغز: مخ

-56 -مهمترین مرکز هماهنگی و یادگیري حرکات لازم براي تعادل: مخچه

-57 -بیشترین اندازه ي نسبی مغز در بین مهره داران: پرندگان و پستانداران

-58- ساده ترین دستگاه عصبی در : هیدر

-59 -پیچیده ترین رفتارها در بین مهره داران : پرندگان و پستانداران

-60 -بیشترین چین خوردگی قشر مخ در : انسان

-61 -بیشترین قابلیت مغز براي انجام فعالیت هاي پیچیده تر مثل تفکر و حل مسئله: انسان

-62 -قطورترین لایه چشم: صلبیه

-63 -خارجی ترین لایه چشم: صلبیه

-64 -نازك ترین لایه چشم: شبکیه

-65 -داخلی ترین لایه چشم: شبکیه

-66- بیشترین حساسیت به شیرینی: نوك زبان

-67 -بیشترین حساسیت به شوري: کناره هاي زبان روبه جلو

-68- بیشترین حساسیت به ترشی: کناره هاي زبان رو به عقب

-69 -بیشترین حساسیت به تلخی: عقب زبان

-70 -بیشترین حساسیت به نور در شبکیه چشم: سلول هاي استوانه اي

-71 -کمترین حساسیت به نور در شبکیه چشم: سلول هاي مخروطی

-72 -بیشترین تحریک در نور قوي: سلول هاي مخروطی

-73- بیشترین تحریک در نور ضعیف: سلول هاي استوانه اي

-74 -حساس ترین گیرنده شیمیایی در: شاخک نوعی پروانه ي ابریشم نر

-75 -ساده ترین گیرنده ي نوري در : چشم جامی شکل پلاناریا

-76- بیشترین تعداد هورمون هاي هیپوفیز از: هیپوفیز پیشین

-77- سریعترین پاسخ به فشار روحی –جسمی در : اعصاب سمپاتیک

-78 -کندترین پاسخ به فشار روحی- جسمی در هورمون هاي : بخش قشري فوق کلیه

-79 -بیشترین دوام در پاسخ به فشار روحی- جسمی در هورمون هاي: بخش قشري فوق کلیه

-80 -کمترین دوام در پاسخ به فشار روحی-جسمی در :اعصاب سمپاتیک

-81 -شایعترین نوع دیابت شیرین: دیابت نوع دو یا غیر وابسته به انسولین

-82- بیشترین فشردگی کروموزوم در مرحله ي: متافاز

-83 -کمترین طول کروموزوم در مرحله : متافاز

-84 -کمترین فشردگی کروموزوم در زمان میتوز در مرحله : تلوفاز

-85- بیشترین طول کروموزوم در زمان میتوز در مرحله : تلوفاز

-86 -ساده ترین چرخه زندگی : هاپلوئیدي

-87 -بارزترین ویژگی چرخه ي زندگی دیپلوئیدي: جاندار پرسلولی فقط دیپلوئید باشد.

-88 -مناسب ترین روش براي نتایج حاصل از آمیزش دلخواه: مربع پانت

-89 -ساده ترین شکل مربع پانت: 4 خانه اي

-90- بزرگترین جاندار کره زمین: سکویا

-91 -موفق ترین گیاهان براي زندگی در خشکی: گیاهان دانه دار

-92 -خارجی ترین حقه گل: کاسبرگ

-93- داخلی ترین حلقه گل: مادگی

-94 -کوچکترین اسپوروفیت در: خزه گیان

-95- بزرگترین اسپوروفیت در : نهاندانگان

-96 -کوچکترین گامتوفیت در : نهاندانگان

-97 -بزرگترین گامتوفیت در : خزه گیان

-98 -مسن ترین درخت: نوعی کاج 5000 ساله

-99 -بیشترین قطر عناصر آوند چوبی در : فصل بهار

-100 -کمترین قطر عناصر آوند چوبی در : فصل تابستان

-101 -مهمترین نقش هورمون آبسیزیک اسید : خفتگی دانه و جوانه

-102- بیشترین اندوخته غذایی تخمک در : تخمک پرندگان

-103- کامل ترین نوع تولید مثل جنسی در : پستانداران جفت دار

-۱۰۴-چرخه تخمدان در زمان : تخمک گذاري LH بیشترین میزان

-105- مهمترین وقایع نمو در سه ماهه ي : اول بارداري

-106- بهترین فایده ي سونوگرافی: بی ضرر بودن آن

-107 -داخلی ترین پرده جنین: آمنیون

-108 -داخلی ترین لایه ي بافت مقدماتی رویان : آندودرم

-109 -خارجی ترین لایه ي بافت مقدماتی رویان: اکتودرم

-110 -بیشترین فرصت براي تنظیم بیان ژن در سلول هاي : یوکاریوتی

-111 -مهمترین هدف مهندسی ژنتیک: تولید ژن و یا محصولات آن به مقدار انبوه

-112 -معمول ترین وکتورها: پلازمیدها و ویروس ها

-113- قدیمی ترین جانداران : پروکاریوت ها

 -114 -قدیمی ترین سنگواره کشف شده: سنگواره ي میکروسکوپی پروکاریوت هاي 5

-115 -مخرب ترین انقراض گروهی: انقراض سوم ( 245 میلیون سال قبل)

-116 -فراوان ترین جانوران: حشرات

-117 -متنوع ترین جانوران: حشرات

-118 -موفق ترین مهره داران زنده: ماهی هاي آرواره دار

-119- موفق ترین مهره داران خشکی، قبل از انقراض پنجم: خزندگان

-120 -موفق ترین مهره داران بعد از انقراض پنجم: پرندگان و پستانداران

-121 -مستقیم ترین شواهد تغییر گونه ها در : سنگواره ها

-122 -مهمترین نقش جهش : ایجاد تنوع

-123 -شدید ترین حالت درون آمیزي: خود لقاحی

-124- بهترین و موفق ترین شایستگی تکاملی داراي عدد : یک است.

-125 -مهمترین عامل جدایی گونه هاي شبیه به هم: جدایی رفتاري

-126 -مهمترین عامل جدایی گونه هاي با ظاهر متفاوت: جدایی مکانیکی

-127 -آشکارترین نمونه گونه زایی هم میهنی: پیدایش گیاهان پلی پلوئید

-128 -از مهمترین ویژگی هاي جمعیت : اندازه ي جمعیت

-129 -مهمترین ایراد الگوي رشد نمایی: نامحدود در نظر گرفتن منابع

-130- مهمترین ایراد سوپ بنیادین: عدم تشکیل مولکول هاي پایه اي حیات

-131- اصلی ترین عامل محدود کننده اندازه ي جمعیت: شکار شدن توسط گونه هاي دیگر

-132 -مهمترین جنبه ي مقایسه ي جمعیت هاي تعادلی و فرصت طلب: نوع اثر انتخاب طبیعی بر روي آن ها

-133 -بهترین راهبرد تولید مثلی براي جمعیت هاي تعادلی: ایجاد فرزندانی با قابلیت رقابتی بالا

-134- از پیچیده ترین راههاي دفاعی همه ي گیاهان : ترکیبات ثانوي

-135 -ساده ترین نوع یادگیري: عادي شدن

-136 -سریعترین راه برقراري ارتباط جانور با محیط: رفتار

-137 -ابتدایی ترین راه ارتباطی بین جانوران: مواد شیمیایی

-138- پیچیده ترین راه ارتباطی بین جانوران: علائم صوتی

-139 -مهمترین عامل تعیین کننده ي راهبردهاي تولید مثلی: هزینه ي پرداختی والدین براي تولید مثل و نگهداري از فرزندان

۱۴۰-در جانداران کلروفیل دار: چرخه ي کالوین CO رایج ترین روش تثبیت 2

-141 -محسوس ترین عامل مؤثر بر فتوسنتز: نور

۱۴۲-گیاهان سی ۴ کاراترین گیاهان در دماي بالا و نور زیاد

-143 -آخرین پذیرنده الکترون در زنجیره ي انتقال الکترون میتوکندري: اکسیژن

-144 -کوچکترین موجود زنده: باکتري

-145- کارامدترین شکل کپسید: کپسید با 20 وجه مثلثی شکل

-146- اصلی ترین تجزیه کنندگان اکوسیستم ها: قارچ ها و باکتري هاي هتروتروف

-147- رایج ترین شکل نیتروژن مورد استفاده گیاهان: نیترات

-148 -مهمترین تثبیت کننده نیتروزن: ریزوبیوم ها

-149 عامل ایجاد شایع ترین نوع مسمومیت غذایی: استافیلوکووس اورئوس

-150 -عامل ایجاد کشنده ترین نوع مسمومیت غذایی: کلستریدیوم بوتولینم

-151 -ابتدایی ترین یوکاریوت ها: آغازیان

-152- بزرگترین آغازیان: کلپ

-153- پیچیده ترین آغازیان: مژکداران

-154- غیر معمول ترین آغازیان: مژکداران

-155 -بزرگترین فتوسنتز کنندگان: آغازیان

-156 -قدیمی ترین جانداران سطح خشکی ها: گلسنگ ها

-157 -مهمترین بخش دومین خط دفاع غیر اختصاصی: گلبول هاي سفید

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

                         سوالات فصل 6 (زیست شناسی۲ پیش دانشگاهی)                              

1- پراکنش جمعیت را تعریف کنید و سه الگوی پراکنش جمعیت را نام ببرید.

2- الف- اندازه جمعیت در جمعیت های تعادلی و فرصت طلب را مقایسه کنید.

     ب: تکامل همراه را تعریف کنید.

3- پدیده حذف رقابتی را با ذکر مثال توضیح دهید.

4-الف: دو اثر تنوع زیستی بر زیستگاه ها را ذکر کنید.

  ب-اثرحذف صیاد بر رقابت گونه های صید چگونه است ؟

5-در جمعیتی 2000 نفره اگر در طول سال 100 مرگ و 200 تولد دراین جمعیت صورت گرفته باشد،آهنگ افزایش ذاتی طبیعی این جمعیت چقدر است؟

6-الف) الگوی نمایی رشد در مورد چه جمعیت هایی صدق می کند؟

     ب) وضیعت مرگ و میر در جمعیتهای فرصت طلب چگونه است؟

7-الگوی رشد نمایی جمعیت را تعریف کنید و ایراد اصلی آن را ذکر کنید. 

8-تکامل همراه را تعریف کنید وذکر کنید که تکامل همراه شکارو شکارچی چگونه است؟ 

9-اصطلاحات زیر را تعریف کنید

      الف:کنام واقعی     ب:حذف رقابتی    ج:گنجایش محیط

10- گنجايش محيط را تعريف كنيد.اين پارامتر در كدام الگوى رشد جمعيت در نظر گرفته شده است؟ 

11- جمعيت هاى فرصت طلب در چه محيط هايى زندگى مى كنند؟مرگ مير افراد در اين جمعيت ها چگونه است؟

12-اگر در سال 2000 جمعیت گوزن ها در منطقه ای خاص 400 تا بوده باشد و آهنگ افزایش ذاتی 2/0 در سال باشد:

 الف)در سال 2001 جمعیت گوزن ها چه قدر می شود؟

 ب)در سال 2002 جمعیت گوزن ها چه قدر می شود؟

13-الف)در الگوی رشد لجستیک با نزدیک شدن اندازه جمعیت به k ،آهنگ رشد چه تغییری می کند؟

ب)مهم ترین جنبه مقایسه جمعیت های تعادلی و فرصت طلب چیست؟

ج)نخستین راه دفاعی اغلب گیاهان چیست؟

14- الف) کنام واقعی و کنام بنیادی گونه ی 1 کشتی چسب چیست؟

     ب- در چه جانداراني كاهش تراكم جمعيت سبب كاهش آهنگ توليد مثل نمي شود؟

15- افزايش تنوع زيستي چه اثراتي بر اكوسيستم ها مي گذارد؟(ذكر دو اثر) 

16- به چه دليل رقابت بين گونه هايي كه شباهت زيادي به يكديگر دارند شديد تر است؟ 

17- دو عامل کاهنده اندازه جمعیت ها را نام ببرید وذکر کنید چرا خطر انقراض جمعیت های کوچک بیشتر از جمعیت های بزرگ است؟

18   - حذف رقابتی در چه زمانی روی می دهد؟

19- الف- همزیستی بین دلقک ماهی و شقایق دریایی چه نام دارد و این رابطه همزیستی چگونه است؟

ب- دو ایراد وارد بر الگورشد لجستیک جمعیت را ذکر کنید؟                      

20- جمعیت های تعادلی راتعریف کنید وذکرکنید که رقابت و اندازه جمعیت دراین جمعیت ها چگونه است؟                                                                  

21- هریک از اصطلاحات زیر را تعریف کنید:                                           

الف)حذف رقابتی            ب)کنام واقعی             ج)تکامل همراه 

22- نوع رابطه همزيستی بين هرکدام را مشخص کنيد.

الف - دلقک ماهی وشقايق دريايی

ب – ملخ وگياه

ج – مورچه وشته

23- - هريک از ويژگی های زير به جمعيت تعادلی مربوط است يا فرصت طلب .

الف – باروری در سن پايين                        ب- مرگ و مير هدف دار  و وابسته به تراکم 

24-  الف) ايراد اصلي الگوي رشد نمايي جمعيت چيست؟ اين ايراد در الگوي رشد لجستيك چگونه بر طرف شده است؟

ب)بر اساس تحقيقات مك آرتور و رابرت پاين چه عواملي رقابت بين گونه ها را كاهش مي دهد؟ 

۲۵- اندازه جمعيت يك گله آهو در سال 1385 ؛50  راس است اگر در طول سال 4 تولد و 14 مرگ رخ دهد اندازه ي گله ي آهو در سال 1386 پيش بيني كنيد.(محاسبه با ذكر فرمول)

26- از آزمایش های تیلمن روی اثر تنوع گونه های گیاهی بر جذب نیتروژن خاک چه نتیجه ای بدست آمد؟ شرح دهید؟

27- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.(5/1)

الف)رابطه همیاری               ب) کنام بنیادی           ج) پراکنش جمعیت

28- براي تعريف كنام پلنگ جاگوار چه عواملي (متغيير هايي) را بايد تععين كرد؟(ذكر چهار مورد) 

 


 

29- جای خالی هریک ازموارد زیررابا کلمات مناسب پرکنید:

  1- طیفی از موقعیتهایی که جاندارتوان زیستن درآنهارا دارد.............می نامند.

 2-نخستين راه دفاعی اغلب گياهان  ........... نام دارد.

 3- روغن خردل توسط گياهان تيره ی.............. توليد مي شود واين ماده برای ............ سمی می باشد.

4- در جمعیت های 000000 مرگ ومیر افراد جمعیت ارتباط چندا نی با تراکم جمعیت ندارد

5-مجموع افراد هم گونه ای که در زمان خاص در یک محل معیین زندگی می کنند را ...... می گویند.

6- رابطه بین قارچ و جلبک در گلسنگ یک نوع همزیستی به نام  .........  است.

7- هر چه جمعیت از اندازه کوچکتری بر خوردار باشد، احتمال ...... بیشتر است.

8- همه راههای ارتباطی جاندار با محیط زیست را ........ می نامند.

9- بخشی از کنام بنیادی که هر گونه اشغال می کند را ......... مینامند.

 


 

30-درستی یا نادرستی جملات زیر را بدون ذکر دلیل بنویسید:

1- میزان رقابت گونه ها به میزان همپوشانی کنام بنیادی آنها بستگی دارد.

2- مرغ عشق صورت هلویی، مواد سخت مانند چوب را بدون استفاده از پرهای نزدیک به دم، با نوک خود به محل آشیانه می برد.

3- در جمعیت های فرصت طلب تعداد افراد بالغ باقی مانده بسیار کمتر از حد گنجایش محیط است.

4- برای ایجاد رقابت، لازم است که جانداران رقیب، از گونه های مختلف باشند.

5- ژوزف کانل با پژوهش بر روی کشتی چسب ها ثابت نمود، رقابت دسترسی گونه ها به منابع را محدود می کند.

6- هنگامی که ستاره در یایی از اکوسیستم دریا حذف شود، تنوع زیستی افزایش و رقابت بین گونه هایی که شکار آن هستند کاهش می یابد.

7- دلیل نوسانات شدید اندازه جمعیت در گونه های فرصت طلب، رقابت بین افراد گونه است.

8- افزایش رقابت ، موجب افزایش پایداری زیستگاهها می شود

9- مزیت کسب غذا از بخش کوچکی از کنام بنیادی کاهش رقابت بین گونه هاست.

10- نتیجه رقابت، به تشابه و همپوشانی کنام های بنیادی گونه های رقیب بستگی دارد.

11- افراد جمعیت های فرصت طلب سعی می کنند بیشترین انرژی را صرف تولید مثل می کنند.

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 
لیگرها یا شیببر Liger) )  و تیگون ها یا ببشیر Tigon)) دورگه های حاصل از شیر Lion)  )  و ببر  Tiger)) هستند.والدین  لیگر ها شیر نر و ببر ماده و والدین تیگون ها شیر ماده و ببر نر هستند.لیگر ها از نظر جثه بسیار بزرگ بوده و تا وزن 500 کیلو گرم  (تقریبا برابر مجموع وزن والدین خود ) گزارش شده اند . یال لیگر های نر به شیر شباهت داشته ولی یال آنها دیرتر مومی یابد و از نظر اندازه کوتاهتر است( به علت ترشح تستوسترون کمتر) و اغلب  نر ها نازا هستند.لیگرهای نر و ماده دارای شکم نقطه نقطه و پشت راه راه هستند.

 

تیگون ها یا  Tion – Tigron – Tiglon ) (  نسبت به لیگر ها نادرند زیرا پیشنهاد شده رفتار های تولید مثلی شیر های ماده برای ببر های نر مرموز یا پنهان بوده لذا احتمالا علائم رفتاری که شیر های ماده برای تولید مثل به آنها نیاز دارند را تامین نمی کنند بنابر این در آمیزش با آنها مشکل دارند.
تیگون ها اغلب کوچکتر از والدین خود هستند.

   تیگون ها و لیگرهای ماده اغلب زایا بوده و قادرند با شیر یا ببر یا گونه های دیگر مانند پلنگ های Leopard     و Jaguar   آمیزش کنند. اولین گزارش از تولد Liger  ها در سال 1929 توسط     L Reisinger  آمده است. در 24 آوریل 1984 روزنامه TIMES از تولد تیگرون ( Ti-Liger  یا Li-Liger )  در پارک Thoiry  نزدیک پاریس خبر داد.در همان سال دو لیگر با یکدیگر آمیزش داده شدند و توله ای از آنها ایجاد شد.تولد این توله برخلاف تصور  نازایی دورگه بوده مشخص شده توله های نر در این مورد نادرند.

این دورگه ها همگی نازا بوده و قادر به انتقال ژن های خود به نسل بعد نیستند.

   لازم به ذکر است در برخی گونه های حشرات دو رگه ها تا چند نسل زایا هستند .بعنوان مثال دورگه های حشرات گونه ی  Bombyx Cynthia  و Bombyx arrindia برای 8 نسل زایا هستند همچنین دورگه های سگ گرگ و شغال برای 3 تا 4 نسل زایا هستند. beefalo ها که حاصل آمیزش بوفالو و گاو های اهلی بوده و   Wolphin که حاصل برخی وال ها و دولفین ها هستند نیز زایا می باشند .

چرا لیگرها بزرگتر از تیگون ها هستند:

        اندازه بزرگ تیگون ها بعلت بیان نامساوی ژنها در والدین است.این امر در ارتباط  با این موضوع است که آیا ماده با یک نر ( غیر رقابتی  ) یا چند نر ( رقابتی ) آمیزش کند.در مورد شیرها هر شیر که با شیر ماده آمیزش می کند، می خواهد فرزندش بزرگتر باشد تا شانس بقای بیشتر داشته باشد ولی ژنهای شیر ماده
می خواهند همه ی فرزندانش زنده بمانند . ژنهای پدر تمایل دارند با افزودن اندازه فرزند از بقای آنها اطمینان حاصل کنند و بتوانند درون رحم بطور همزمان با دیگر فرزندان رقابت کنند.ژنهای شیر ماده با مهار رشد فرزندان از بقای همه ی آنها درون رحم  اطمینان حاصل می کنند .برعکس ببر ماده فقط با یک ببر نر آمیزش می کند لذا هیچ رقابتی برای فضای درون رحم ایجاد نمی شودو ژنهای ببر نر نیازی به تشدید اندازه فرزندان ندارند بنایر این هیچ نیازی برای رقابت در ماده ها نیست و رشد فرزندان از سوی ماده ها مهار نمی شود.

      هنگامی که شیر نر با یک ببر ماده آمیزش  می کند، ژنهایش تمایل دارند فرزندان بزرگتری داشته باشند زیرا شیرها با استراتژی رقابتی سازگار شده اند.ببر ماده رشد فرزندان را مهار نمی کند زیرا با استراتژی غیر رقابتی سازگار شده است .نتیجه این خواهد بود که فرزندان یعنی لیگر ها رشد کرده جثه بزرگی خواهند داشت.

       هنگامی که یک ببر نر با یک شیر ماده آمیزش می کند ژنهایش تمایلی برای افزایش جثه ی فرزندان ندارند چون آنها با استراتژی غیر رقابتی سازگارند اما شیر ماده با استراتژی رقابتی سازگار بوده و ژنهایش رشد فرزندان را مهار می کنند و نتیجه اینکه فرزندان آنها یعنی تیگون ها اغلب کوچکتر و ضعیف تر از هر یک از والدین خواهند شد.     

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

 

اسپرم در لوله فالوپ (لوله شیپور رحمی)
اسپرم در لوله فالوپ (لوله شیپور رحمی)
 
تخمک
تخمک
 
یه قرار ملاقات... اما نه معمولی!
یه قرار ملاقات... اما نه معمولی!
 
لوله فالوپ
لوله فالوپ
 
دو اسپرم در تماس با تخمک
دو اسپرم در تماس با تخمک
 
اسپرم برنده!
اسپرم برنده!
 
اسپرم
اسپرم
 
روز پنجم-ششم
روز پنجم-ششم
 
روز هشتم. جنین به دیوار رحم چسبده است.
روز هشتم. جنین به دیوار رحم چسبده است.
 
مغز جنین شکل می گیرد.
مغز جنین شکل می گیرد.
 
روز 24ام. بعد از 18 روز قلب شروع به شکل گیری می کند. می دانیم که جنین یک ماه هیچ استخوانی ندارد.
روز ۲۴ام. بعد از ۱۸ روز قلب شروع به شکل گیری می کند. می دانیم که جنین یک ماه هیچ استخوانی ندارد.
 
4 هفته
4 هفته
 
4-5 هفته
4-5 هفته
 
هفته پنجم: تقریبا 9 میلی متر. به وضوح صورت جنین با سوراخ چشم و بینی و دهان مشخص است.
هفته پنجم: تقریبا ۹ میلی متر. به وضوح صورت جنین با سوراخ چشم و بینی و دهان مشخص است.
 
40 روز بعد.
40 روز بعد.
 
40 روز بعد.
هفته هشتم. جنین به سرعت در کیسه رحمی رشد می کند.
 
هفته هشتم. جنین به سرعت در کیسه رحمی رشد می کند.
هفته دهم. پلک ها نیمه باز هستند. در روزهای آتی کاملا بسته خواهند شد.
 
هفته دهم. پلک ها نیمه باز هستند. در روزهای آتی کاملا بسته خواهند شد.
هفته شانزدهم. جنین از دست هایش برای شناخت محیط پیرامونش استفاده می کند.
 
هفته شانزدهم. جنین از دست هایش برای شناخت محیط پیرامونش استفاده می کند.
شبکه ای از رگ های خونی را مشاهده می کنید. در واقع بدن در حال ساخت استخوان است و این رگ ها تغذیه کننده استخوان بدن خواهند بود.
 
شبکه ای از رگ های خونی را مشاهده می کنید. در واقع بدن در حال ساخت استخوان است و این رگ ها تغذیه کننده استخوان بدن خواهند بود.
هفته هجدهم. ابعاد تقریبا ۱۴ سانتی متر. اکنون می تواند صدا های بیرون را درک کند.
 
هفته هجدهم. ابعاد تقریبا 14 سانتی متر. اکنون می تواند صدا های بیرون را درک کند.
هفته نوزدهم.
 
هفته نوزدهم. هفته بیستم. تقریبا 20 سانتی متر. موهای پشمالویی بر روی سر و صورت نوزاد ایجاد می شود. این موها را با نام لانوگو (lanugo) می شناسند.
هفته بیستم. تقریبا ۲۰ سانتی متر. موهای پشمالویی بر روی سر و صورت نوزاد ایجاد می شود. این موها را با نام لانوگو (lanugo) می شناسند.
 
هفته بیست و چهارم
هفته بیست و چهارم
 
هفته بیست و ششم
هفته بیست و ششم
 
6 ماه بعد. جنین کامل شده و نوزاد آماده ترک رحم می شود. در این زمان جنین به سمت پایین می چرخد تا راحت تر بتواند خارج شود
6 ماه بعد. جنین کامل شده و نوزاد آماده ترک رحم می شود. در این زمان جنین به سمت پایین می چرخد تا راحت تر بتواند خارج شود
 
هفته 36 ام. نوزاد چهار هفته دیگر دنیا بیرون را خواهد دید.
هفته ۳۶ ام. نوزاد چهار هفته دیگر دنیا بیرون را خواهد دید.
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |

رنگ‌آمیزی گرم

رنگ‌آمیزی گرم (به انگلیسی: Gram staining)‏ یکی از مهم‌ترین و متداولترین روش‌های رنگ‌آمیزی در میکروبیولوژی است که اولین بار توسط کریستین گرم ابداع شد. دراین رنگ آمیزی باکتری‌ها بر مبنای رنگ باکتری پس ازرنگ آمیزی به دودسته گرم مثبت و گرم منفی تقسیم می‌شوند. رنگ باکتری پس ازرنگ آمیزی به توانایی حفظ رنگ اول وبه عبارتی به ساختمان دیواره سلولی باکتری بستگی دارد.دررنگ آمیزی گرم باکتری‌های گرم مثبت پس ازرنگ آمیزی به رنگ بنفش وباکتری‌های گرم منفی به رنگ قرمز مشاهده می‌شود.

گرچه هر دو گروه یعنی باکتری‌های گرم مثبت و منفی دارای دیواره می‌باشند ولی فرق بین این دو گروه مربوط به خواصی است که در ساختمان دیواره سلولی آنها وجود دارد. اساس ساختمان در دیواره سلولی باکتری‌های گرم مثبت یک لایه ضخیمی‌است از پپتیدوگلیکان، ولی در باکتری‌های گرم منفی ضخامت آن به حداقل می‌رسد.

 

روش رنگ‌آمیزی گرم

پیش از آغاز رنگ آمیزی نخست باید یک فروتی از محیط کشت خالص باکتری بر روی لام تهیّه کنیم، در ادامه مراحل رنگ آمیزی گرم به قرار زیر هستند:

  • نخست رنگ کریستال ویوله (با فرمول C25N3H30Cl)رابه مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه برروی فروتی باکتری روی لام می ریزیم، درنتیجه همه باکتری‌ها به رنگ بنفش درخواهد درآمد.
  • پس از شستشوی فروتی با آب، رنگ کریستال ویوله را با افزودن لوگول(خنثی نمودن PH) به مدّت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه تثبیت می کنیم. لوگل باکریستال ویوله ترکیب شده وایجاد کمپلکس‌هایی می‌نمایید که باعث تثبیت رنگ کریستال ویوله درداخل دیواره سلولی باکتری می‌شود. پس ازاین مرحله، همه باکتریها کماکان به رنگ بنفش مشاهده می‌شوند .
  • مرحله رنگ زدایی:

مهم‌ترین مرحله رنگ آمیزی است. دراین مرحله پس از شستشوی لام با آب٬ لام به مدت ۱۵ تا۲۰ ثانیه در معرض موادرنگ زدا مانند الکل استون قرار می‌گیرد سپس با آب مورد شستشو قرار می‌گیرد. درباکتریهای گرم منفی که دارای لایه‌های پپتیدوگلیکان محدود وغشای خارجی غنی از چربی هستند این حلال باعث حذف این لایه‌ها وغشا می‌گردد وباکتری رنگ مراحل قبل راازدست می‌دهد. ولی درباکتریهای گرم مثبت به علت ضخامت زیاد لایهٔ پپتیدوگلیکانی وعدم وجود لیپید فراوان در غشا رنگ مرحله قبل ازغشا خارج نمی‌شود .درنتیجه پس ازاین مرحله باکتریهای گرم منفی بی رنگ ولی باکتریهای گرم مثبت کماکان بنفش باقی خواهند ماند .

  • در انتها سطح فروتی رابا سافرانین(با فرمولC20H19N4Cl) یا فوشین (قرمز رنگ) به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه می‌پوشانیم سپس باآب شستشو داده و پس از خشک شدن بامیکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. دراین مرحله باکتری‌های بی رنگ (باکتری‌های گرم منفی) به رنگ قرمز یا صورتی درمی‌آیند وباکتری‌های بنفش یا آبی (باکتری‌های گرم مثبت) بدون تغییر رنگ باقی می‌مانند .

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, توسط ناصر مستقیمی |